Streda, 29. september, 2021 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Prášky na spanie neuspali *recenzia / televízia

Prášky na spanie # Námet a scenár: Dušan Dušek # Réžia: Juraj Nvota # Dramaturgia: Jana Kákošová # Kamera: Martin Štrba # Hudba: Marián Varga # STV1 13. 1.

Je skvelé, ak sa v pondelok večer na STV objaví namiesto s mesačnou periodicitou oprašovaných kúskov nový pôvodný televízny film. Keď sa navyše takejto práce chytia majster spisovateľ a renomovaný režisér, možno hovoriť o malom sviatku pre televíznych divákov. To je aj prípad hry Prášky na spanie, ktorú uviedla STV 1 tento pondelok. Predlohou filmu bola rovnomenná poviedka Dušana Dušeka, podľa ktorej autor napísal aj scenár, a zrežírovať sa ju podujal Juraj Nvota. Fragmenty zo života bezdetného manželského páru so všetkými typickými prvkami Dušekovho svojského epického sveta mali nádej na prežitie v televíznej podobe hneď z niekoľkých dôvodov, ktoré boli aj úspešne zužitkované. Hru určite posilnil významný fakt, že Nvotovo a Dušekovo nazeranie na svet a do ľudských duší nie je až také vzdialené, chvíľami je dokonca nápadne podobné. Aj preto si film z Dušekových próz preniesol a starostlivo uchoval povestnú ľahkosť, s akou sa postavičky v tomto svete vyrovnávajú s tým najťažším: bolesť byť, sila hľadať drobné, často nepatrné dôvody žiť. Príbeh Milky (Anna Šišková) a Buša (Vlado Hajdu) sa nikam neponáhľa, kamera postojí na zdanlivo nepodstatných maličkostiach. Ich trýzeň a osudy akoby sme niekoľko dní len sledovali cez priezor vo dverách. A je na nás, čo si z nášho pozorovania poskladáme... Určite rozumným krokom režiséra bolo, že si pre postavy vytieňované do najmenších detailov prizval hercov, ktorých silu, možnosti, vyjadrovacie prostriedky dokonale pozná a ktorí sa mu za dôveru odmenili kvalitnou prácou. Ďalšou devízou filmu bol aj trik, ktorým sa tvorcovia nesnažili modelovať si prostredie pre seba. Naopak, hra prenikla do reality, striehla na situácie, ktoré jej pripraví. Je plná autentických drobností z Bratislavy a postáv, ktoré len tak žijú popri filme, nepotrebujú jeho dej, ale patria do režisérovho sveta (Hevier hrá Heviera, Klimáček Klimáčka atď). Je určite veľa autorov, ktorých diela vyjadriť televíznou formou je ľahšie ako práve Dušekove. Nvotovi sa však tento pokus oplatil. Nakrútil citlivý, nestrojený a súčasný príbeh s kamerou, ktorá objavuje prekvapujúce kontrasty a detaily, s niekoľkými jemne vylúpnutými, no o to silnejšími myšlienkami, ktoré s nami dokážu riadne zatriasť. Autori vedia, že to niekedy naliehavo potrebujeme aj v teple televíznych pohoviek.

1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji