Už dávnejšie sme so záujmom pozorovali modelové zmeny významného japonského výrobcu vozidiel - značky Mitsubishi. Na náš obvyklý redakčný test nám poskytol predajca áut japonskej značky Mitsubishi, spoločnosť Auto Dami, model Carisma vo výbave GLX. Táto limuzína strednej kategórie sa vyrába v Holandsku v rovnakej fabrike, kde z výrobných liniek schádza aj vozidlo Volvo S40. Má s ním aj spoločné niektoré prvky základnej plošiny. Konkurentami Mitsubishi Carisma v jeho triede sú napríklad Opel Vectra, Škoda Octavia, Seat Toledo alebo aj Nissan Primera.
Ako pohonná jednotka nášho vozidla slúžil benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra a najvyšším výkonom 66 kW (90 koní). Tento motor je veľmi živý, rád sa vytáča do vyšších otáčok a to bez rušivých vibrácií. Samotné vozidlo má pomerne nízku hmotnosť a preto sú aj výsledky zrýchlenia a pružnosti veľmi slušné. Mitsubishi Carisma dosiahol bez zaváhania tachometrom deklarovanú maximálnu rýchlosť 190 km/h (v skutočnosti zodpovedá 180 km/h) a ani pri takejto rýchlosti nebol hluk v kabíne nijako výrazný, ba bol až prekvapivo nízky. V podstate nenápadný automobil s vynikajúcou aerodynamikou nesie názov hodný omnoho výraznejšieho zovňajšku. Klasické "mitsubishiovské" tvary dostali nový lesk vďaka niektorým novým detailom. Tvar zadných združených svetiel alebo mierne agresívna predná maska sú najvýraznejšími prvkami dizajnu. Karoséria s piatimi dverami umožňuje aj vďaka nízkej nakladacej hrane dômyselné využitie objemného batožinového priestoru.
Carismu je od tohoto roku dostať aj v klasickom štvordverovom prevedení limuzíny. Okrem popisovanej "tisícšesťstovky" sa Carisma vyrába aj s benzínovým motorom 1,8i s najvyšším výkonom 85 kW (115 koní) a s "nafťákom" 1,9 TD s výkonom 66 kW (90 koní). Pre niektoré trhy je určený aj benzínový motor 1,8 litra s výkonom 103 kW (140 koní). Vzhľad interiéru je podriadený funkčnosti a ergonómii so známymi japonskými prvkami. Najväčším rozdielom oproti konkurentom je tvar strednej konzoly palubovky, ktorá sa ťahá prakticky až pod predné okno. Všetky ovládače, ako aj spínače, sú umiestnené správne a dajú sa používať bez zbytočného rozmýšľania nad ich funkciou. Veľmi praktickými sa ukázali elektricky ovládané okná a strešné okno, ktoré sa dajú úplne otvoriť aj zatvoriť jediným dlhším dotykom príslušného spínača. Túto funkciu využijete najmä počas jazdy, keď sa treba sústrediť na premávku.
Optimálnu pozíciu za výškovo nastaviteľným volantom vodičovi pomôže nájsť sedadlo s nastavovaním výšky sedáka v dvoch bodoch. Celkovo musíme predné sedadlá pochváliť za ich veľmi dobre tvarované bočné časti. Poskytnú dostatočnú oporu pri rýchlom prejazde zákrut. Oporu nájde vodičova ľavá noha, počas ciest na diaľnici, na praktickej opierke vedľa spojkového pedálu. Cestujúci na predných, aj na zadných sedadlách nájdu dosť miesta pre nohy, aj pre hlavu.
Podvozok vozidla považujeme za veľmi vydarený. Poskytuje vodičovi dobrý kontakt s vozovkou a automobilu vysokú mieru bezpečnosti. Pri prudkej zmene smeru jazdy sa auto logicky správa nedotáčavo. Ale aj vtedy sa dá ubraním plynu ľahko dostať do želaného smeru. Pochváliť musíme aj ovládanie radiacej páky, ktorá má krátky a presný chod. Pre otcov rodiny bude zaujímavé, že už na začiatku spomínaný praktický batožinový priestor sa môže sklopením asymetricky delených zadných sedadiel ešte zväčšiť.
O bezpečnosť sa stará dvojica airbagov a systém ABS je pri tejto motorizácii (1,6 litra) montovaný na požiadanie. Rozsiahlu sériovú výbavu interiéru môžeme doplniť snáď iba klimatizáciou na objednávku. V zapaľovacom kľúči sa ukrýva elektronický imobilizér s individuálnym kódom.
Počas nášho testu sa priemerná spotreba ustálila na hodnote 7,5 litra na 100 kilometrov. Je to veľmi slušný výsledok, najmä keď sme jazdili prevažne v meste v hustej premávke jazdou typu plyn - brzda. Nákupná cena od pol milióna korún sa nám zdá byť, pri bohatej sériovej výbave a klasickej záruke 3x3 roky, veľmi prijateľná. Celkovo môžeme Mitsubishi Carisma 1,6 GLX ohodnotiť ako praktické rodinné vozidlo, bez výraznej slabej stránky, vhodné ako do každodennej premávky, tak aj na dovolenkovú cestu s plnými kuframi.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Charakteristika: päťdverová, päťmiestna limuzína strednej triedy,
motor vpredu, pohon prednej nápravy,
manuálna päťstupňová prevodovka
Motor: zážihový, radový štvorvalec, vpredu naprieč,
štvorventilová technika, SOHC, elektronické vstrekovanie paliva
Zdvihový objem valcov: 1 597 cm3
Najvyšší výkon: 66 kW (90 koní) pri 5 500 ot/min-1
Najvyšší krútiaci moment: 137 Nm pri 4 000 ot/min-1
Objem palivovej nádrže: 60 l
Objem batožinového priestoru: 430 l
Rozmery (d x š x v): 4435 x 1695 x 1405 mm
Celková pohotovostná hmotnosť: 1080 kg
Priemerná spotreba (mesto/mimo/priemer): 9,5/ 6,0/7,3 l/100 km
Zrýchlenie z 0 na 100 km: 12,0 s
Najvyššia rýchlosť: 180 km/h
Zavesenie kolies: vpredu Mcpherson so stabilizátorom, vzadu Multi-link
Brzdy: vpredu kotúčové, vzadu bubnové, ABS na požiadanie
Autor: Michal BEDNÁR