Cirkus Život nemusí mať vždy tisíc divov *RECENZIA / HUDBA

Made II Mate: Carousel Life * CD * M2M Records 1997 * Distribuuje: Monitor-EMI

V žiadnom zo zaužívaných synoným bezbrehého chaosu, akými sa stali tank, cirkus či červenými lampičkami osvetlené miesta na príznačných uličkách, by nemal byť väčší neporiadok než kdekoľvek inde. Zatiaľ nespľasínajúco bublinová a široká koncepcia nového projektu skupiny Made II Mate, aj napriek cirkusovému stanu, v ktorom hosťuje, napovedá, že poriadok mali jej členovia i v hlave. Jednotná línia základnej časti albumu, pokúšajúca sa o mysteriózne rozprávkový prienik do krajiny zázrakov (i keď v dnešných časoch ju netreba dlho hľadať), nezabránila dosiahnutiu nezvyčajnej žánrovej pestrosti - nahrávky prechádzajú oblasťami funky, soulu, džezu, popu aj syntezátorovej moderny, naznačenej už na predchádzajúcej platni Future in Our Hands (1996) napríklad kompozíciou Techno Bob. Rozvetveného nasledovania sa dostalo i ďalším melodickým pokusom kapely, poznamenanej jednoznačným štýlovým zaradením a zároveň bohatým registrom prostriedkov, ktorými ho dosahuje. Tentoraz však akoby chýbali výraznejšie hity, akými boli na predošlom albume skladby Do You Love Me?, Leaving the City či Street Dance. Dočkať sa ich treba až v podobe troch bonusov - popového Hale Bopp, singlového Sexy Lady a podivuhodnej hračky Fönky nálada, po ktorej vám bude asi dlhšie trvať, než si budete môcť spolu s Made II Mate povedať: "vím, čo mysleli". Novinky sedemčlennej zostavy Kat Korceková (spev, texty), Ivan Vereš (spev, saxofón, klávesy, programovanie), Radovan Orth (spev, gitara, programovanie), Robo T. (bicie, perkusie, vokály), Martin Wittgruber (klávesy, vokály), Martin Gašpar (basgitara, vokály) a Marcel Benko (perkusie, vokály) - s hosťujúcim trubkárom Jurajom Bartošom, gitaristom Henrym Tóthom i programátormi Lubom Priehradníkom a Jozefom Gregorom - zďaleka nie sú určené na prvé počutie. Ak vás pred tými ďalšími neodradia slabšie miesta albumu, dočkáte sa: gitarového funky Modern World, pre kapelu typického In the Fire, príjemne soul-popového In the Sea, džezovej skladby Magic Energy s energiou skrytou skôr pre živé koncertovanie, rapového Fathers & Sons, pri ktorom si môžete vychutnať výslovnosť úvodného "x-files", soulom aljarreauovského razenia nadýchnutého Arrested s prekážajúcim lýrovým refrénom, technového Power, jednotvárnejšie samplovaného Change Your Mind, saxofónovej balady Real Love I. s nepresným nástupom vokálu a kratučkým gospelovým dodatkom bez výrazného nápadu. Napokon príde Game Is Over a do dychovej sekcie sa poslucháči, v socializme oddojčení Ö3, pokojne trafia slovom Hitpanorama. A už iba predtočený potlesk v záverečnom Carousel Life II., ktorý je síce príjemnou stránkou života, ale lepšie znie v reále. Parafrázujúc úspešný hit skupiny Vidiek - vo funky cirkuse Made II Mate pri kolotoči Život býva síce živo, ale nie vždy musí mať tisíc divov či možno aj viac. Najmä ak presne kolotočovo-cirkusové filozofie, dorastajúce vďaka pokleslým populárnym zábavám senzusového typu na vrcholné méty slovenskej ľudovej zábavy, zvyčajne lavírujú na hrane artistickej prázdnoty a kultivovanej produkcie. Príklon k horšej alternatíve zvýrazňuje a celkový dojem zhoršuje najmä príšerný imidž na fotografii obalu, pripomínajúci nevkusné modely leningradských kovbojov a moskovských podnikateľov - vo všetkých oblastiach životných pocitov. Práve navonok východoeurópska tvár zvolená pre zdanlivo západný obsah by mohla projekt vlastnou chybou odsúdiť do cirkusového stanu za renomovanými scénami.