iteľom britskej automobilovej filozofie je londýnsky taxík. Nedávno sme mali možnosť jazdiť niekoľko dní s jedným takýmto exemplárom. Zážitky to boli neopísateľne príjemné.
Tvary londýnskych taxíkov sú konzervatívne, nezmenené od roku 1958. Vyslovene pozitívne vplývali na okolie, dokonca aj na našich taxikárov. Prakticky na každej križovatke sa vodič vedľa stojaceho automobilu snažil nadviazať kontakt. Priznávam - po niekoľkých takýchto skúsenostiach som už odpovedal na angličtinu po anglicky - veď načo kaziť dojem?
Interiér v londýnskom taxíku je rozdelený prepážkou na priestor pre cestujúcich a priestor pre vodiča. Vodičovo pracovisko nevyniká prílišným pohodlím, ani ergonómiou rozmiestnenia ovládacích prvkov. Vodič však ovláda zamykanie zadných dverí (aby mu pasažieri neušli), riadenie má posilňovač a klimatizácia má dva oddelené okruhy: pre vodiča a pre cestujúcich. Absolútne špičkovým parametrom je - najmä pre taxík - extrémne malý priemer otáčania : 7,6 m ! 456 cm dlhý automobil sa otočí a zaparkuje takmer všade, oveľa lepšie než najmenšie kompakty. Priemery otáčania pre porovnanie: londýnsky taxík 7,6 m, Škoda Felicia 11,3 m, Fiat Cinquecento 9,4 m !
Samostatnou kapitolou je priestor pre cestujúcich. Tým, že sedadlá sú vnútri posunuté až ku kolmej zadnej stene (odpadá takmer klasický kufor), je v interiéri vyše 1 m miesta pre nohy. Sedadlo je veľmi pohodlné. Vďaka vysokým dverám sa do taxíka extrémne dobre nastupuje. Okrem množstva držadiel sú k dispozícii ešte dve sklopné sedadlá, pripevnené na prepážke za vodičom, orientované proti smeru jazdy. Jedno z nich je možné otočiť otvorenými dverami von z auta, čím vznikne možnosť bezproblémového presunu postihnutej osoby z vozíčka do vnútra. Ak takáto manipulácia nie je možná, k dispozícii sú lyžiny, po ktorých možno vozík s postihnutým vytlačiť i s jeho užívateľom do interiéru. Tam je pre vozík pripravený zvláštny bezpečnostný pás.
Automobil poháňa 2,7 l dieselový motor. Maximálna rýchlosť je 130 km/h, spotreba v meste cca 10 l /100 km.
Fascinujúci londýnsky taxík, stále vyrábaný presne na tento účel, je excelentným dôkazom vyzretosti koncepcie zaodetej do konzervatívneho hávu. Ak by som mal automobil skutočne testovať, hodnotil by som jeho účelnosť a pohodlie cestujúcich najvyššou známkou. Jednoducho je "very British...".
Autor: Dalibor Klíma