ky predpis, zakazuje. Preto sme oslovili moderátora Klubu Z MUDr. Andreja Reinera, CSc. Podľa jeho názoru je v prípade naživo vysielanej relácie prakticky nemožné ustriehnuť, aby sa používali iba generické (chemické) názvy liekov, hoci sa v relácii o to snažia. Rovnako iluzórne je diskutovať o terapii bez toho, aby bolo jasné, o akú liečbu ide. "Možno diskutovať o penicilíne bez toho, aby sa diskutovalo o Penicilíne?" dodal A. Reiner. V súvislosti so zákazom reklamy niektorých liečiv sme oslovili aj Dr. Miroslava Lednára z Asociácie farmaceutických spoločností orientovaných na výskum a vývoj. Podľa jeho slov súčasná legislatíva je dosť deravá. Postihuje napríklad reklamu liečiv na predpis, ktoré pacient bez predpisu nezíska, nepostihuje však reklamu liečiv vo voľnom predaji. Určité riešenie by mal priniesť nový zákon o liekoch, v ktorom by mala byť zakázaná reklama liekov hradených zo zdravotného poistenia. Aj keď obchodný názov lieku vo vysielaní použije odborník - lekár, v prípade porušenia zákona je zodpovedným prevádzkovateľ média. O tom, či zákon bol porušený, však môže rozhodnúť Rada SR pre rozhlasové a televízne vysielanie. Ak rada skonštatuje, že sa tak stalo, upozorní na porušenie zákona držiteľa licencie a stanoví mu lehotu, v ktorej musí prísť k náprave. V praxi to znamená, že v stanovenej lehote nemôže rovnakým spôsobom porušiť zákon, inak mu rada udelí pokutu.
Autor: SME - ch