Názov hry, ktorú Roman Polák napísal a režijne pripravil v Trnavskom divadle na úvod novej sezóny, voľne parafrázuje jednu z básní známej Válkovej zbierky Príťažlivosť. Podľa podtitulu hra vznikla na motívy života básnika Miroslava Válka, no trnavská inscenácia je v skutočnosti aj o príťažlivosti totalitnej moci pre Válka ako politika. Škoda, že neoblomný autorský zákon vyhradil pre inscenátorov z Válkovej tvorby len obmedzené možnosti situácií. V réžii Romana Poláka sú i básne zdrojom zaujímavého scénického spodobenia citových a ľudských peripetií i prenikania do jeho osobných a životných problémov. Najmä pri pohľade na osobné vzťahy básnika a spoločenské súvislosti v čase jeho ministrovania by sa dalo nepochybne vyberať ešte aj z ďalších dostupných citácií a spomienok Válkových súčasníkov, ako sa v rozpätí od 70. rokov až do prelomu 80. rokov vzďaľoval Válek-politik Válkovi-básnikovi. Inscenátori si však nevytýčili za cieľ dokumentárnosť, ktorú prenechávajú historikom. Zdvojením hlavnej postavy, konfrontovaním staršieho básnika so svojím mladším alter ego v stvárnení V. Jedľovského a B. Zachara, sondujú, kde sa v človeku rozchádza poetika a politika, a upozorňujú, že v prípade intelektuála Válkovho typu vedie človeka k moci premyslená kalkulácia. Svoje miesto má v inscenácii aj Slovo ako najvyzdvihovanejší literárny opus 70. rokov a "prierez" obdobím tejto Válkovej skladby venovanej komunistickej strane približuje poplatnosť básnika dobe bez historickej popisnosti, nezjednodušujúco zvýrazňuje myšlienkové kalkulácie autora i názory jeho kritikov a poplatníkov.
Mozaika týchto rozmanitých scénických postupov má otvorenú dramatickú štruktúru. Zámerne sa vyhýba popisno-realistickému videniu, vyznačuje sa striedaním expresívnych i vyhrotených dramatických situácií a aj pomocou ďalších osobitých divadelných prvkov režisérovi umožňuje vytvárať nadčasovo pôsobiacu metaforu. V Trnavskom divadle, kde Roman Polák hosťoval už v minulosti, našiel pre uplatnenie svojho zámeru navyše dobre pripravený súbor. V réžii Romana Poláka je hra Robinson hľadá loď ktorá stroskotá, metaforou nielen o básnikovi v osídlach doby a súkromného života, ale ak si politika zakladá na príťažlivosti moci, dnes rovnako ľahko i o človeku bez väčšieho talentu.
Autor: MIKULÁŠ JARÁBEK (Autor je spolupracovníkom SME.)