káciu do niekoľkých etáp. Neodhadli sa kapacitné možnosti hraničných priechodov a pohraničných železničných prekladísk. Straty, ktoré takýto prístup spôsobí podnikateľskej sfére, podstatne prevýšia výšku kolkových poplatkov. Očividne však i prostredníctvom kolkov chce vláda aspoň trochu zlepšiť deficitné financovanie štátu". Od 20. septembra tohto roku musí každý dovozca tovaru zo zahraničia požiadať na Úrade pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR (Štefanovičova 3, Bratislava) o vyjadrenie k certifikácii dovážaného tovaru. Na každú žiadosť osobitne potrebuje 1000 korunový kolok. Do 60 dní oboznámi úrad žiadateľa, či je potrebné tovar certifikovať.
(Dokončenie z 1. strany)
Ak nie, dostane o tom potvrdenie, ak áno, dovozca odovzdá vzorku príslušnej štátnej skúšobni, ktorá certifikát vydá. Ním sa potom preukáže na hraničnom priechode. Preukázať potvrdením ÚNMS sa musí aj v prípade, že tovar certifikácii nepodlieha. V opačnom prípade tovar nepustia colníci cez hranice, čo sa stretáva s nevôľou vodičov kamiónov, a vytvárajú sa na hraniciach kolóny. Ako pre SME uviedol hovorca Colného riaditeľstva SR Gustáv Takáč, colná správa je len vykonávateľom a vodiči sa na colníkov hnevajú zbytočne. "My sme ten nezmysel nevymysleli, našim pracovníkom to pridá len obrovské množstvo práce naviac," dodal. Vzhľadom k tomu, že niektorí dovozcovia dovážajú viac druhov tovarov, platia prostredníctvom kolkov do štátnej pokladnice značnú časť prostriedkov. Rozhorčení boli predovšetkým dovozcovia náhradných súčiastok do automobilov, dovážajúci tisíce komponentov. Na každú súčiastku potrebovali certifikát. Po včerajšom rokovaní Združenia dovozcov automobilov s kompetentnými orgánmi sa od nariadenia upustilo. Denník SME však už má informácie o pripravovanom zániku niekoľkých firiem, ktoré sa zaoberajú dovozom a obchodovaním s dovezeným tovarom, pretože neunesú finančnú záťaž naloženú štátom.
Autor: SME-rf