V posledný augustový týždeň, v posledný týždeň povestných letných edinburských festivalov, zorganizovali Visiting Arts (inštitúcia podporujúca prienik inšpiratívneho zahraničného umenia do Británie) v spolupráci s Open Society a úradmi Britskej rady v strednej a východnej Európe veľkolepý seminár s názvom Filozofia a prax divadelných festivalov. Účastníkom tohto podujatia (od Slovenska po Kazachstan) prednášali riaditelia a manažéri najväčších a najrenomovanejších divadelných festivalov Európy západnej, počnúc Avignonom, Londýnom, Edinburghom, Bruselom či Bonnom nekončiac. Počas týždňa prednášok a duskusií naplneného otázkami, prečo potrebujeme festivaly a ako ich najlepšie organizovať, nepadla ani raz otázka, či ich vôbec niekto potrebuje. Naopak, neustále sa vracali myšlienky potreby komunikácie medzi ľuďmi prostredníctvom divadla a možností, aké poskytuje jedinečnosť tohto umeleckého druhu. Okrem umeleckého zážitku, obohatenia zmyslového i intelektuálneho, sa neustále zdôrazňovala aj výchovná stránka festivalovej ponuky, rozšírenie poznania, vnímanie života očami iných - zoznamovanie sa s cudzími kultúrami, vnímanie spoločných všeľudských problémov, budovanie mostov porozumenia medzi rôznymi národmi a kultúrami.
Dobre sa hovorí, ťažšie koná. Alebo ako kde. Niekde sú mestá hrdé na to, že majú medzinárodný festival, že ich meno sa bude spájať vo svete s významným kultúrnym podujatím, že jeho hotely sa naplnia významnými umelcami z domova i zo zahraničia. Mestské rady prispievajú na festivaly rovnako ako krajské úrady, ministerstvá kultúry, významné banky a štátne podniky. Riaditelia týchto festivalov sú uznávané osobnosti a musím podotknúť, že nezávislé, rovnako ako festivaly, ktoré napriek ich nielen proklamovanej nezávislosti štát dotuje.
Vo fungujúcich západných demokraciách sa pokladá štátna dotácia pre nezávislé umenie za samozrejmú. Niet dôvodu nepodporovať zaujímavé a inšpiratívne projekty, akými medzinárodné divadelné stretnutia obyčajne sú. Teda samozrejmosť ako kde. Jediné podujatie svojho druhu na Slovensku - medzinárodný festival Divadelná Nitra, ktorý už po šiesty rok predstavuje zahraničným festivalovým riaditeľom, manažérom, kritikom, novinárom z domova i spoza hraníc, rovnako ako nitrianskemu publiku, najlepšie slovenské inscenácie sezóny v priamej konfrontácii s tým najzaujímavejším a najlepším, čo vzniklo v divadlách strednej, východnej i západnej Európy v poslednom roku , nie je podujatím, ktoré by mestské zastupiteľstvo v Nitre, ale ani Ministerstvo kultúry či so súčasnou vládou spriaznené manažmenty bánk a prosperujúcich podnikov, chceli dnes podporiť. Divadelníci ani diváci si to u nás na Slovensku ešte nezaslúžili.
O to viac si vážim, že som na Medzinárodnom festivale v Edinburghu mohla vidieť okrem britských produkcií aj inscenácie Nemca Petra Steina, Francúza Stéphane Braunschweiga, či českého Holanďana Jiřího Kiliána, ktoré financoval Medzinárodný edinburgský festival zo svojho rozpočtu viac ako 6 miliónov libier ...
Autor: Dana Sliuková, Edinburgh