Keď predseda správnej rady Nadácie Fórum Ondrej Šulaj pred dvoma rokmi pri slávnostnom ukončení 4. ročníka filmového festivalu Fórum vyzval posledného diváka v bratislavskom kine Hviezda, aby za sebou symbolicky zabuchol dvere, asi netušil, že sa to vďaka dotyčnému silákovi a nedostatku financií podarí na celé dva roky. Túto stredu organizátori otvárali dvere piatemu ročníku, ktorý potrvá do 24. septembra, vo Veľkej sále Istropolisu, ale úvodný ceremoniál naznačil, že brány niekdajšieho Fóra zostali aj naďalej iba poodchýlené. Monotónna bubenícka zostava sa márne snažila vyrovnať členom skupiny Sluneční orchestr, otvárajúcim tohtoročný filmový festival v Karlových Varoch. Aj festivalová zvučka je karlovarskému príbehu Jana Svěráka s loviacou mačkou iba sivou chudobnou príbuznou a moderátor Richard Müller musel svojím improvizačným šarmom, síce porovnateľným s decentnosťou Mareka Ebena, zachraňovať, čo sa len dalo. Až riaditeľ festivalu Martin Šmatlák musel prísť napríklad vysvetliť, že egyptský člen poroty Youssef Sherif Rizkalla, ktorého kamera v sále hľadala zbytočne, ešte do Bratislavy nepricestoval. Producent festivalu sa potom na pódiu priznal, že v zákulisí si žiadny prejav ani nepripravil. Zato Müller sa v šatni stihol s Ericom Serrom, autorom hudby k úvodnému filmu Piaty element od francúzskeho režiséra Luca Bessona, zoznámiť natoľko, až na javisku vyprodukovali nadmieru žoviálny rozhovor, ktorý bol spolu so Serrovými melódiami jedným zo svetlejších momentov večera. Úloha otvoriť festival pripadla jeho čestnému riaditeľovi Ľubomírovi Gregorovi - i keď pojem otváranie označil v tomto prípade za sémantický nezmysel a uspokojil sa s otvoreným šampanským. Ešteže sa potom náročného poslania prekryť divácke rozpaky z nevydareného štartu brilantne zhostil aspoň Piaty element.