Už minulý rok sa na valnom zhromaždení akciovej spoločnosti Slovenské lodenice prijal zámer navýšiť kapitál. Tiež sa uvažovalo o získaní cudzích peňažných zdrojov emisiou dlhopisov. Pripravovanú emisiu akcií v objeme 174 mil. Sk znemožnil ochabujúci kapitálový trh, lebo kurz akcií lodeníc klesol v období prípravy emisie pod nominálnu hodnotu, hoci minulý rok sa pohyboval na úrovni 1600 Sk.
Tatra banka, a. s., Bratislava ako administrátor emisie ohlásila tento týždeň neverejný predaj dvoch emisií dlhopisov v celkovom objeme 600 mil. Sk. V objeme 300 mil. Sk sa majú predať zaknihované dlhopisy s názvom "Dlhopis Slovenské lodenice, a. s., II". Jeho nominálna hodnota je stotisíc korún, ročne budú investorovi prinášať kupón vo výške 15 %. Splatné sú v septembri roku 2002. Emitent určil hranicu emisného kurzu, ktorý je ešte ochotný akceptovať na 95% z nominálnej hodnoty.
V objeme 300 mil. Sk sa majú predať zaknihované dlhopisy s názvom "Slovenské lodenice, a. s. I". Majú tiež nominálnu hodnotu stotisíc Sk, ale investorom nebudú vyplácané úroky formou kupónu. Ich výnosy budú spočívať v tom, že sa budú predávať za emisný kurz 58 % až 61,6 % nominálnej hodnoty a za päť rokov sa investorovi vyplatí nominálna hodnota dlhopisu. Pretože je dlhopis konvertibilný, investor v júli roku 2000 musí administrátorovi emisie oznámiť, že chce premeniť dlhopis na 100 akcií SlK s menovitou hodnotou 1000 Sk. Potom mu administrátor vydá akcie SlK v septembri roku 2000. Ak tento úmysel neoznámi, vyplatí sa mu menovitá hodnota dlhopisu v septembri roku 2002. Keď sa investor rozhodne pre akcie, daň z výnosu dlhopisu za neho zaplatí emitent, ak si nechá vyplatiť menovitú hodnotu dlhopisu, zaplatí daň z výnosu, ktorá v súčasnosti je 15 %.
Obe emisie dlhopisov prihlási spoločnosť SlK na kótovaný trh BCPB. Pri oboch emisiách budú mať pri ich kúpe prednosť akcionári SlK.
V lodeniciach budú stavať osemtisíctonové lode
Pred rokom 1990 odbytová štruktúra Slovenských lodeníc bola: 55 % lodiarskej výroby, prevažne pre vtedajší ZSSR a 40 % zbrojárskej výroby. V zbrojárskej výrobe sa dosahoval malý zisk a lodiarska výroba bola stratová. Po politických zmenách na konci roka 1989 sa v lodeniciach začala úplná konverzia zbrojárskej výroby, dokončila sa v roku 1992. Konverziu podporil najprv federálny, potom slovenský štát dovedna sumou asi 135 mil. Sk. V lodiarskej výrobe museli lodenice zmeniť orientáciu, lebo Rusi od roku 1990 neboli schopní platiť a na rozpracované lode pre nich našli lodenice iných zákazníkov. S nemeckými rejdármi sa lodenice začali kontaktovať už koncom roka 1989 (rejdár je podnikateľ v námornej alebo riečnej doprave). Takto nedávno zhodnotil vývoj lodeníc ich generálny riaditeľ Milan Kopčok.
V roku 1990 sa lodenice osamostatnili z vtedajšieho zbrojárskeho koncernu ZŤS a v máji 1992 sa transformovali na Slovenské lodenice, a. s., Komármo (SlK). Základné imanie SlK za 626 mil. Sk sa ponúkalo na 97 % v prvej vlne za investičné kupóny. V dôsledku obchodov na kapitálovom trhu sa zhruba pred rokom vytvorila skupina strategických vlastníkov SlK. Najväčším vlastníkom je Chirana Prema, a. s., a spolu so svojou dcérskou spoločnosťou vlastní v SlK takmer 30 % akcií. Nasleduje banskobystrický investičný fond PSIPS s 20 % akcií, Danubia Invest, a. s.,, o.c.p., Slovenská kreditná banka, a. s., a ďalší akcionári. SlK vlastní úplne alebo s rozhodujúcim podielom niekoľko dcérskych spoločností, ktoré podnikajú najmä v kompletačnej výrobe na stavbu lodí. SlK spolupracujú s lodenicami v regióne Čierneho mora, uvažujú o kapitálovom vstupe do niektorých týchto lodeníc.
Všetky postavené lode idú na vývoz
Všetka výroba lodí smeruje na zahraničné trhy, polovica do Nemecka, dodávky lodí zo SlK pokrývajú 20 % nemeckého trhu lodí. Polovica lodí z produkcie SlK momentálne smeruje do štátov SNŠ. SlK predáva svoje lode do Nemecka asi o 10 až 15 % lacnejšie ako konkurencia. Vo svete sú štáty, ktoré stavbu lodí dotujú, ale do konca roka 1997 majú byť tieto dotácie v zmysle medzinárodnej dohody odstránené, čím sa postavenie SlK na trhu zlepší.
V súčasnosti výrobný sortiment predstavuje 6 typov lodí, väčšinou s tonážou 2500 až 4000 ton. Stavba lode trvá asi 11 mesiacov. Tento rok majú SlK odovzdať zákazníkom 15 lodí, z nich v polovici augusta odovzdali 8. V SlK má byť tento rok dokončený projekt novej lode typu NL Vega s nosnosťou 8000 ton tovaru, lebo záujem rejdárskych spoločností sa presúva do vyšších tonáží. Na budúci rok majú lodenice vyrobiť dve lode typu NL Vega. Táto loď bude dlhá 121 metrov, široká 16 metrov, má mať dvanásťčlennú posádku. Bude vybavená potravinami, palivom a vodou na 20 dní, takže bude môcť plávať na zaoceánskych trasách. Uvažuje sa, že sa bude montovať v dunajskom prístave Galati (Rumunsko). Nedávno sa manažment lodeníc stretol s gréckym veľvyslancom na Slovensku, ktorý sľúbil podporu pri prenikaní lodeníc na grécky trh.
Objem výroby SlK za minulý rok dosiahol 2,9 mld Sk, čistý zisk 11 mil. Sk, v porovnaní s predošlými rokmi zisk poklesol. Podľa ekonomického riaditeľa mieni spoločnosť za tento rok dosiahnuť čistý zisk asi 80 mil. Sk. Tento rok sa v spoločnosti má investovať v objeme 70 mil. Sk. Úverové zaťaženie spoločnosti koncom marca tohto roka dosiahlo vyše 1,1 mld Sk. Za prvý polrok SlK vykázali objem výroby vyše 1, 3 mld Sk a čistý zisk 32 mil. Sk. V súčasnosti lodenice zamestnávajú 2770 ľudí.