vnych sporoch. Spory Budvar vedie so striedavým úspechom proti veľkému americkému pivovaru Anheuser Busch (AB). Budvar vedie už od začiatku tohto storočia tieto spory, lebo AB preniká najmä do Európy so svojim pivom odlišnej chuti ako pivo z Budvaru používajúc známky Bud a Budweiser. Spory v rôznych krajinách sveta stoja Budvar ročne milióny Kč. Od začiatku tohto roka ministerstvo poľnohospodárstva presadzuje, aby práva na známku Bud, ktorú Budvar až donedávna vôbec nepoužíval za zvláštnych okolností, previedol na americký AB.
Pivovar AB sa má zaviazať, že z českých chmeľníc bude odoberať počas 10 rokov 1000 ton chmeľu za vysoké dopredu garantované ceny. Na svetovom chmeľovom trhu vznikla v poslednom období kríza, lebo dopyt po ňom je až o štvrtinu menší ako jeho úroda, čo spôsobilo výrazný pokles jeho cien. V ČR sa dopestovalo minulý rok 7500 ton chmeľu. Proti tomuto obchodu sa postavil verbálne manažment Budvaru, zdôvodnil to skutočnosťou, že v známkach Budvar a Budweiser je slovná časť Bud. Ak sa Budvar vzdá známky Bud, na základe gramatickej príbuznosti sa zhorší postavenie známok Budvar a Budweiser, tvrdí zástupca manažmentu. Za formu protestu manažmentu proti predaju známky Bud sa dá považovať júlové uvedenie ťažkého tmavého piva pod známkou Bud na zahraničné trhy. K privatizácii Budvaru a navrhovaným obchodom so známkou Bud sa kriticky vyjadril predseda FNM ČR Roman Češka. Povedal, že hodnota celého známkoprávneho komplexu, ktorý je vo vlastníctve Budvaru, n.p., je omnoho vyššia ako 1 mld Kč. Táto suma vyplýva z predpokladaného prínosu českému chmeliarstvu po prípadnom záväzku AB odoberať chmeľ. Podľa Češku z výhod, ktoré z kontraktu na chmeľ českému chmeliarstvu vzniknú, by mal profitovať Budvar. V tejto súvislosti niektorí českí pivovarníci vyjadrili obavu, že v dôsledku zvýšenej ceny chmeľu pre AB sa zvýši cena chmeľu aj pre české pivovary. Chmeliari zo Žatca tento názor odmietli, lebo vraj ide iba o 1000 ton chmeľu ročne.
Roman Češka je zásadným odporcom priamych predajov. Preto kritizoval návrh ministerstva poľnohospodárstva, podľa ktorého by sa mal Budvar predať manažmentu. Podľa návrhu ministerstva poľnohospodárstva manažment by najprv získal 10 % akcií Budvaru a akcionárske práva na ďalších 41 % akcií. V "strednedobom horizonte", ak splní podmienky vyplývajúce z privatizačného projektu, bude si môcť manažment odkúpiť 41 % akcií. Iba 5 % akcií má vlastniť mesto České Budějovice, zvyšok FNM spolu so zlatou akciou, ktorá blokuje predaj práv na ochranné známky. Češka tvrdí, že pre zvýhodnenie manažmentu nie je dôvod, aj keď manažment Budvaru je dobrý, správa sa ústretovo k úradom aj pri sporoch o ochrannú známku. Na jeho motiváciu stačí 5 až 10 % akcií, domnieva sa Češka.
Autor: jv