NITRE (SME - jr) - Základná škola kniežaťa Pribinu v Nitre odštartovala školský rok 1997/98 výnimočne. Rozhodla sa zaradiť do vyučovania Projekt alternatívnej starostlivosti o nadané deti v podmienkach ZŠ, ktorého autorkou je Jolana Láznibatová, vedecká pracovníčka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave. Z tridsiatich nadpriemerne nadaných detí pätnásť vyhovelo psychotestom, do školy ich nastúpilo trinásť (sedem chlapcov a šesť dievčat). Ide o deti s nadpriemerne vysokou úrovňou všeobecných rozumových schopností, často v kombinácii s výrazne vyhranenými záujmami a schopnosťami v špecifickej oblasti (matematika, zemepis, biológia, poézia, hudba) a s vedomosťami, ktoré sú typické pre staršie deti. Nadaným deťom mladšieho školského veku klasický školský systém nevyhovuje, pri nástupe do školy zväčša vedia čítať, písať, sčítavať aj odčítavať. Za pol roka by mali podľa projektu prebrať učivo 1. ročníka. Majú tzv. blokové vyučovanie, čo znamená, že dieťa samo reguluje, koľko sa chce danému predmetu bez prestávok venovať.
Autor: SME - jr