Májová havária vysokovýkonného vrtuľníka Allouette 3 pri Zelenom plese znamenala pre popradskú firmu Air Transport Europe (ATE) doslova smolu. Spoločnosť, ktorá sa okrem iného venuje aj leteckej záchrane, prišla o dnes už legendárny stroj, prvý na území bývalého Československa, vhodný na záchranu v horách. "Príčina havárie ešte stále nie je objasnená. Teraz motor podrobujú analýze vo výrobnom závode vo Francúzsku. Až po ich verdikte Štátna letecká inšpekcia SR celý prípad uzavrie," povedal dispečer ATE Peter Rajec. Uviedol, že zohnať adekvátnu náhradu za Allouette si vyžaduje dlhý čas a veľa financií. Leteckú záchranu môže firma prevádzkovať len vďaka ďalším komerčným aktivitám leteckej spoločnosti ATE. Od nikoho, teda ani od štátu, nedostáva na ňu ani korunu. "Bola to pre nás smola, že sme pred letnou sezónou zostali bez výkonného vrtuľníka. Situáciu sme riešili tak, že sme do Popradu stiahli zo strediska v Košiciach veľmi dobrý stroj Ecureil. Momentálne sme však aj bez neho, podlieha predpísanej revízii. Od inej spoločnosti sme si ako náhradu požičali nový vrtuľník Bell 407, ten je však na vstupnej prehliadke v Baden-Badene. Letecká záchranná služba v Poprade je teda momentálne v pohotovosti len s vrtuľníkom Mi-2," dodal P. Rajec. Tento typ síce dokáže v mnohom pomôcť, na horskú záchranu však stavaný nie je. Zvlášť vo veternom počasí a v skalnatom teréne nie je schopný takých kúskov ako havarovaný Allouette. P. Rajec však potvrdil, že firma ATE robí všetky kroky, aby už v zimnej sezóne mali Tatry výkonný vrtuľník vhodný na horskú záchranu. Ak pôjde všetko podľa predpokladov, nový stroj za vyše 60 miliónov korún sa pod Tatrami objaví už v polovici novembra.