kých poznávacích ciest priniesli pre nás všetkých, každý zo svojho zorného uhla, pohľady na symboly premosťovania na východnom i západnom pobreží USA. Ide o fascinujúci pohľad na Brooklyn Bridge v New Yorku a Golden Gate Bridge v San Franciscu. Pochopil som, že žilinskí umelci takto vlastne postavili neexistujúci most medzi Amerikou a Slovenskom," povedal na vernisáži vedúci Ateliéru fotografie na VŠMU doc. Ľubo Stacho, kurátor najnovšej výstavy fotografií spomínaných autorov. Šesťdesiat veľkoformátových fotografií predstavuje cieľavedomú a netradičnú reflexiu "cudzincov" na mediálne udomácnené vnímanie "nového sveta" alebo "amerického sna". Ani Ľubo Bechný sa nevyhol obdivu nad monumentálnosťou typických amerických veľkomestských architektonických zázrakov. Urobil to však s jemu vlastným citom pre kompozíciu a hru svetla v neopakovateľnom okamihu "zvečnenia" snímaných objektov. Na jeho umeleckých fotografiách z USA dominuje človek vo svojej každodennosti, čím sa publicista Bechný líši v základnom prístupe od architekta S. Tomana. Záujmom S. Tomana je objekt, línia a priestor. Jeho americké pohľady sú svedectvom výpovede a oduševnenia stavebného vizionára, ktorý nachádza inšpiráciu nielen v americkej architektúre veľkomesta, ale aj v ľudskom usporiadaní prírody v podobe architektonických veľdiel, akými sú napríklad golfové ihriská. Letné fotofórum dvoch žilinských umelcov z ich americkej cesty v Galérii Klasik v Žiline môže verejnosť vidieť do 12. septembra.
Autor: SME - jf