neprijateľná a škodlivá. Vážnosti vplyvu tejto ideológie na vládne hnutie nasvedčujú aj nedávno prednesené slová Petra Brňáka, podpredsedu ústavnoprávneho výboru HZDS. Okrem výroku "poriadok je viac ako právo a sloboda", vďaka ktorému sa P. Brňák zaradil do šíku právnych expertov HZDS, je z pohľadu ekonomiky zaujímavejší výrok o tom, že "euroatlantická liberálna doktrína už v spoločnosti narobila mnoho škôd a v mnohých prípadoch má rozkladný účinok na rodinu, morálku, právo..." Pri takomto pohľade je iba ťažko možné brať vážne vládou oficiálne deklarovanú snahu o začlenenie sa do Európskej únie a zároveň sa stávajú pochopiteľnými postupné kroky vedúce k deštrukcii trhového prostredia na Slovensku.
Fakt, že NR SR opätovne a definitívne schválila novelu zákona o mzdách, nie je prekvapením. Prekvapením nebude ani pravdepodobný hlavný dôsledok tejto novely, keď budúci rok nebude pri podpisovaní kolektívnych zmlúv o čom rokovať. Plošná mzdová regulácia stavia odbory na vedľajšiu koľaj a otvára sa pred nimi hrozba, že ich hlavnou starosťou bude to, aby každý zamestnanec mal vlastnú plechovku Solviny. Aj keď uznáme, že zamestnanec môže byť odmeňovaný aj iným ako mzdovým spôsobom, mzda a jej výška je základným motivačným faktorom každého zamestnanca. Reguláciou mzdy môže dôjsť k narušeniu a deformácii trhu práce, čo v konečnom dôsledku vedie jedine k zníženiu efektívnosti a oslabeniu celej ekonomiky.
Na začiatku septembra dosiahli celkové devízové rezervy SR najvyššiu tohtoročnú hodnotu. Devízové rezervy komerčných bánk dosiahli výšku 3,76 mld USD, čo je o 1,55 mld USD viac ako na začiatku roku, devízové rezervy NBS dosiahli 3,19 mld USD, čo je o 0,28 mld USD menej ako na začiatku roku. Úspechy NBS v boji o udržanie úrovne slovenskej koruny majú svoju protiváhu vo vysokej cene krátkodobých zdrojov na medzibankovom trhu.
NBS, ktorá okrem iného vystupuje ako agent MF SR pri zabezpečovaní refinancovania deficitu štátneho rozpočtu, viackrát ústami svojich predstaviteľov jasne deklarovala svoje priority. V tomto týždni to boli jednoznačné vyhlásenia guvernéra NBS Vladimíra Masára, kritizujúce vládou schválené návrhy týkajúce sa práve zabezpečenia krytia rozpočtového deficitu. Zvýšenie limitu NBS na nákup štátnych pokladničných poukážok z 5 na 8 - 10% minuloročných príjmov štátneho rozpočtu, čo navrhuje MF SR ako jedno z opatrení na riešenie ťažkostí s rastúcim deficitom štátneho rozpočtu, považuje guvernér NBS za nebezpečné. Priamo ho označuje za síce pohodlnú, ale najnebezpečnejšiu cestu pre menovú, ako aj pre rozpočtovú politiku. Cestu, ktorá nerieši problém, pretože "raz tie peniaze treba vrátiť ".
Guvernér sa zároveň ostro ohradil proti zavedeniu retroaktívneho zdaňovania štátnych dlhopisov. "Za základný problém považujem to, že sa tým menia pravidlá uprostred hry. Môže to negatívne ovplyvniť rozhodovanie potenciálnych investorov v prípade prefinancovania deficitu štátneho rozpočtu v budúcnosti. Ak sa raz emitujú cenné papiere za určitých podmienok, treba tieto podmienky dodržať. Dôležité je, aby investor vopred vedel, že sa môže spoľahnúť na podmienky, za ktorých investoval."
Minister financií obhajoval retroaktívnosť zdaňovania iracionálnym argumentom, založenom na tom, že aj zrušenie dane zo štátnych dlhopisov bolo retroaktívne. V dôvodovej správe návrhu zákona o retroaktívnom zdanení štátnych dlhopisov, ktorý schválila vláda na svojom utorkovom zasadaní, sa uvádza: "Takéto zvýhodnené zdanenie štátnych dlhopisov neprispieva k zdravej konkurencii podnikateľských subjektov, ktorej predpokladom je rovnosť zdanenia". Predložený materiál súčasne obsahuje aj ustanovenie, podľa ktorého sa nemení zvýhodnená sadzba dane pre komunálne dlhopisy a oslobodenie od dane z výnosov zo štátnych dlhopisov nadobudnutých fyzickými osobami.
Autor: komentár SITA, P67 value