Twi Eko z Častkoviec
Už niekoľkokrát sme vás informovali o výstavbe prvej ekologickej školy na Slovensku, ktorá je budovaná v Zavare. O objekte sa však začínajú šíriť rôzne fámy. Je teda všetko s kostolným poriadkom? Spýtali sme sa osoby najpovolanejšej, starostu obce Jozefa Benciho. "Žiaľ, nastali isté komplikácie. Týkajú sa firmy Twi Eko STOP z Častkoviec. Keď obecné zastupiteľstvo rozhodovalo o tejto firme, boli sme sa viackrát pozrieť na fare pána farára Štefana Opalku, ktorý je majiteľom firmy. Fara je postavená z hlinobetónu, a priznám sa, cítil som sa tam veľmi dobre," začal J. Benci. Postupne však prešiel k samotnému problému i ku konkrétnym číslam. "Pred podpisom zmluvy bol pán Opalka dva razy na zasadnutí obecného zastupiteľstva. Vysvetlil nám najdôležitejšie veci od technologického postupu až po všetky výhody hlinobetónu, vrátane finančných záležitostí. A tu je kameň úrazu. Pri propagácii pán farár vždy zdôrazňoval, že v porovnaní s klasickým tehelným múrom tvoria náklady na 1 m3 len 10 percent materiálových nákladov a len 50 percent práce. Rovnako tvrdil, že jeho firma zabezpečí zaškolenie pracovných skupín. A aká bola skutočnosť? Urobil som si malé porovnanie. Za 1 m3 kvalitného tehlového muriva by sme zaplatili 2100 Sk. Hlinobetónu bolo treba 169 m3 a platili sme 314 800 Sk, čo je 2 427 Sk za 1 m3! Teda nijakých 10 percent, ale mnohonásobne viac. Podobne to dopadlo i so zaškolením ľudí, ktorých sme mali pripravených. Zaškolení neboli, pretože sa to vraj nedá. Vyzerá to tak, že pán Opalka zneužíva to, že je farár a ľudia mu preto dôverujú. No v prvom rade by mal ako posol Boží dodržiavať 10 Božích prikázaní," ukončil Jozef Benci.
TH EXTRA, Trnava
Čo sa smie na Liptovskej Mare
Od júna do septembra v pravidelných štrnásťdňových intervaloch kontrolujú ochranári prírody, verejného poriadku, zástupcovia štátnej správy a samosprávy pobrežie Liptovskej Mary. Cieľom akcií, ktoré sa nezaobídu bez účasti príslušníka policajného zboru, je kontrola dodržiavania Štatútu Liptovskej Mary, hlavne jeho časti o ochrane vody a ochrane brehov návštevníkmi liptovského mora. Jedna z takýchto akcií sa uskutočnila v piatok 22. augusta. Na motorovú loď Choč, patriacu ružomberskej organizácii Povodia Váhu, sa spolu s Ing. Jánom Chebeňom, vedúcim oddelenia starostlivosti o životné prostredie a územné plánovanie odboru životného prostredia Okresného úradu v L. Mikuláši, nalodil i člen Obvodného oddelenia Policajného zboru v L. Sielnici, starosta L. Trnovca Ján Záborský, členovia rybnej stráže i Slovenskej agentúry životného prostredia. Hneď prvá zastávka krátko pred desiatou hodinou pri západnom brehu chráneného územia Ratkovie prekvapila štvoricu tvrdo spiacich mládencov z L. Mikuláša, ktorí určite do hlbokej noci holdovali alkoholu. Ďalšie "vylodenie" zaskočilo rodinu Čechov, stanujúcu na lúčke s výhľadom do zátoky. Po zaplatení pokuty prišlo na rad skladanie stanu a balenie. Osobitnou kapitolou bolo kontrolovanie rybárov, ktorí okrem zákazu stanovania pri Liptovskej Mare najčastejšie porušili výkon rybárskeho práva v počte nasadených prútov. Na pobreží sa nesmie stanovať ani klásť oheň, vyrubovať porast, či už na pálenie ohňov alebo na stavanie konštrukcií stanov. Zakázaný je príchod k vodnej hladine motorovým vozidlom na menej ako päťdesiat metrov - ale vidieť auto pristavené tri či štyri metre od vody, to tu nie je žiadna výnimka. Všetky priestupky proti Štatútu Liptovskej Mary sa na mieste pokutujú blokovými pokutami až do výšky 1000 korún. Na dodržiavanie štatútu však málokto z návštevníkov priehrady dbá. Tabuľky upozorňujúce na zákaz stanovania i kladenie ohňa a na zákaz vjazdu autami miznú deň-dva po ich osadení.
LIPTOV,
Liptovský Mikuláš