Rovnaké scény sa opakujú aj pri vchode do parížskej nemocnice Pitié-Salpetriére, i republikánske Francúzsko si z tragicky zosnulej lady Diany urobilo "kráľovnú svojich sŕdc", ale zároveň s ostrou latinskou vervou sa bije o niečo úplné iné: smrť zaľúbenej princeznej predsa nemôže znamenať smrť slobody tlače! Vyšetrujúci sudca Hervé Stéphan, poverený vyšetrovaním tragických následkov nahánačky medzi silným autom zaľúbenej dvojice a motocyklami fotografov je vo veľmi chúlostivej situácii. Obžaloval síce šesť fotografov a jedného tlačového motocyklistu, ktorí boli zadržaní políciou priamo na mieste už v nedeľu ráno, tak z neposkytnutia pomoci, ako aj z neúmyselného zabitia, ale nielen ich advokáti, ale i mnohé ďalšie osobnosti francúzskeho kultúrneho života protestujú a tvrdia, že neobvinil tých pravých. Už preto, že mnoho fotografov z miesta nehody zmizlo ešte skôr, ako prišli lekári a polícia.
Aj známy francúzsky rock`n`rollový spevák Johny Halliday vo štvrtok v parížskom denníku Le Monde obraňoval právo na prácu a slobodu prejavu aj všetečných fotografov: "To, čo robia, je nezmyselné, ale súkromie sa predsa dá brániť aj inak," píše človek zvyknutý na naháňačky so zvedavými fotografmi, ktorému výrazne naštrbili i jeho súkromný život. Jedna z najznámejších francúzskych herečiek Catherine Deneuveová síce označila paparazzi za "vojnových psov", s ktorými sa nemá zaobchádzať v rukavičkách, ale zároveň uznáva, že praví vinníci sú skutočne inde. "Pre postih novín plných indiskrétností a ukradnutých snímok zo súkromia slávnych ľudí, ktoré si predsa toľko ľudí kupuje, je možnosť bojovať inak," hovorí francúzska herečka a dodáva: "Je tu predsa súd." Ona sama už veľa žalôb vyhrala, s veľkým tučným odškodným. Úcta a obdiv k lady Diane, z ktorej si republika i stále republikánske Francúzsko urobilo svoju princeznú napriek tomu, že išlo o zaľúbený pár rozvedenej ženy a bohatého egyptského milionára v Paríži, neustáva, ale zároveň je veľmi pravdepodobné, že verejná mienka sa nakoniec prikloní i k nevinne obvineným fotografom.
Autor: ADOLF BAŠTA, Paríž (Autor je stálym spolupracovníkom SME.)