Právo na súkromie celebrít kontra záujem verejnosti

Scéna číslo jeden: Na miesto tragickej autonehody fotografmi prenasledovanej princeznej Diany dorazil prvý fotograf. Urobil zopár snímok a zmizol. Nepomohol. Prichádza záchranka, ktorá sa snaží pomôcť. Pomáha v bleskoch fotografov. Verejnosť, najmä britsk

á verejnosť, je dokonale pobúrená. Obracia sa proti paparazzi či novinárom všeobecne. Do akej miery mohli fotografi pomôcť, a neurobili tak, ukáže až vyšetrovanie francúzskej polície. Vyhlásenia francúzskych zdravotníkov však upozorňujú, že už veľa robiť nemohli. Napriek tomu zúfalá britská verejnosť okrem rýchlosti a opitého vodiča neprestáva viniť fotografov. To oni ju zabili...

Médiá majú veľkú silu všade vo svete, aj vo Veľkej Británii. Princezná Diana to vedela veľmi dobre. Využívala ich, kde to potrebovala. Oficiálne spolupracovala pri napísaní knihy Jej pravdivý príbeh, kde podala svoj pohľad na nešťastné manželstvo a kráľovskú rodinu. Podľa niektorých zdrojov jej dôverníci sami dávali tabloidom tipy. Dostihli ju na miestach, kde sama chcela, aby ju fotografovali. Pri charitatívnej činnosti, so starými a bezvládnymi, chorými na AIDS... Pre obrovskú pozornosť médií však nepochybne aj veľa trpela. Viaceré zábery, ktoré povedali viac ako tisíc slov, naozaj narúšali jej súkromie. Bola to obojstranná hra. O takejto hre by svoje vedela povedať americká speváčka Madonna, ktorá odmietla zvaľovať vinu za Dianinu smrť na novinárov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Necelý týždeň pred Dianinou smrťou sa v britskej tlači rozprúdila debata o inkorporácii článku 8 Európskeho dohovoru pre ľudské práva, ktorý zaručuje právo na súkromný a rodinný život, do britského práva. Veľká Británia nepozná právo na súkromie tak ako štáty kontinentálneho právneho systému. Napríklad slovenský právny poriadok právo na súkromie zakotvuje v rámci práva na ochranu osobnosti. Fotografie, obrazové a zvukové záznamy sa môžu bez privolenia použiť pre spravodajstvo iba primeraným spôsobom a nesmú byť v rozpore s oprávnenými záujmami dotyčného. Čo sú oprávnené záujmy, určí jedine súd. Ak bola znížená dôstojnosť fyzickej osoby alebo jej vážnosť v spoločnosti, súd môže nariadiť nahradenie nemajetkovej ujmy v peniazoch.

Na Slovensku je problém paparazzi bezpredmetný, lebo niet komu predávať snímky. A ani niet o čom. Práve na ostrovoch je to inak. Mnohé senzačné a parádne kompromitujúce fotografie politikov v rámci investigatívnej žurnalistiky majú okamžitý dosah na ich budúcnosť, o čom by mohli písať romány najmä toryovci. Pochopiteľne, ako si verejnosť želá odhaľovanie prešľapov politikov, rovnako chce odhaliť obyčajné stránky života neobyčajných ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Najfotografovanejšia žena sveta lady Di našla svoju stratenú lásku. Verejnosť o tom chce vedieť! Chce si prečítať, chce si pozrieť zaľúbené fotografie, čím chúlostivejšie a intímnejšie, tým lepšie. Záber Dodiho a Diany z jachty známy ako "Bozk" kúpil istý tabloid za

250 000 libier, celkovo snímka zarobila nie menej ako 3 milióny libier. V Británii sa tabloidy čítajú viac ako kdekoľvek inde. Perfektne tam funguje princíp ponuky a dopytu. Fotografi paparazzi konajú len svoju prácu. A navyše, postoj obyčajného človeka je nádherne ambivalentný. Právo na súkromie áno, ale iba jeho. Pokiaľ ide o tých druhých, slávnych, má predsa právo dozvedieť sa čo najviac... Alebo ho možno nemá, ale informácie chce. Problém práva na súkromie je otázkou ľudskej povahy, ktorá o informácie o známych a slávnych ľuďoch, spevákoch a hercoch, kráľovskej rodine bude mať záujem vždy. Briti to vedia. Aj preto stoja sedem až jedenásť hodín v kondolenčných radoch. Majú pocit viny.

SkryťVypnúť reklamu

Scéna číslo dva. Lístok s odkazom pripnutý na nádhernú kyticu kvetov, tak ako ho reprodukoval pondelkový The Times. "To ja som ju zabil. Ja som ju uštval. Pretože som si kupoval tie noviny. Čítal som o nej. Pozeral som sa na jej fotografie."

Autor: JOZEF TOKOŠ (Autor je stálym spolupracovníkom SME.)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  3. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  4. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  6. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  1. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  2. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  3. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  4. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  6. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  7. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 14 921
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 10 146
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 9 811
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 281
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 040
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 7 004
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 6 130
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 162
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu