Dnes ponúkame pár dobrých rád, ako šetriť "šťavu":
# Najstaršia, ale stále najčastejšia chyba je zahrievania motora. Nikdy - nezáleží na ročnom období - nenechajte bežať motor stojaceho auta, aby sa dostal do prevádzkovej teploty. Autá s modernými motormi majú fázu studeného chodu tak dobre regulovanú, že ju takmer necítite. Výnimku tvoria autá so staršími narodeninami. Tam je v zime treba "zohrievať" motor, alebo sa pohrať so "sytičom".
# Prvý rýchlostný stupeň je iba na rozbiehanie. Už po úseku jednej dĺžky auta treba radiť "dvojku". Pomocné pravidlo, ktoré platí ako vskutku zásadné: od 2000 ot/min radiť! Vyššie otáčky potrebujú iba motory s vysoko posadeným krútiacim momentom. Rýchlosť 50 km/h na treťom, či štvrtom rýchlostnom stupni ušetrí až 2 litre v spotrebe oproti tej istej rýchlosti na "dvojke".
# Ešte dôležitejšie, ako včas radiť, je dávkovanie plynu. Aj v nízkych otáčkach si motor vie riadne "nasať", ak mu dáme plný plyn. Ak treba zrýchľovať, je lepšie radšej o jeden či dva rýchlostné stupne podradiť.
# Najmä v meste môže ušetriť pohonné látky predvídavý spôsob jazdenia. Preteky s pevným štartom na každej svetelnej križovatke potešia iba olejárske firmy a ministra financií. V krajinách, kde funguje tzv. zelená vlna sa oplatí ju využívať. Môže sa samozrejme stať, že sa pred vás vopchá nejaký "fitipaldi" - táto malá prehra sa však na čerpacej stanici zmení v deklasujúce víťazstvo.
# Pri dlhších zastávkach, napríklad na železničných prejazdoch alebo pri prácach na ceste, sa vyplatí vypínať motor. Koľko má najmenej trvať čas státia, o tom sa experti hádajú už veľmi dlho. Zhodli sa však na tom, že všetko, čo je dlhšie ako minúta, sa oplatí. Dôležité: pri rozbiehaní nevyžeňte všetok ušetrený benzín výfukom jediným stlačením akcelerátora až na dlážku. Rozbiehajte sa plynule.
# Nosiče bicyklov alebo "surfov", v zime lyží, sa môžu pri rýchlosti 100 km/h postarať o zvýšenie priemernej spotreby až o dva litre. Lenivosť dať ich dole, ak ich nevyužívame, môže stáť peniaze.
# Spojlery, rozšírenia karosérie a široké pneumatiky síce vyzerajú efektne, stoja však tiež vyššiu spotrebu. Možno jeden z dôvodov vzdať sa ich.
# Správny tlak v pneumatikách môže tiež ušetriť korunky. Najmenej raz do týždňa si treba tlak skontrolovať. Dobrá rada odborníka: kto si zvýši tlak v pneumatikách na hodnotu ako pre "vozidlo s nákladom" šetrí ešte výraznejšie - no musí potom rátať s menším komfortom pruženia.
# Všetky snahy šetriť pohonné látky sú zbytočné, ak vaše auto nie je v perfektnom technickom stave. Čierny motorový olej, starý vzduchový filter alebo "zakvitnuté" zapaľovacie sviečky sa výrazne podpisujú pod zvýšenú spotrebu. Kto sa bojí servisných prehliadok, platí na čerpadlách viac.