ra sa zvýšili tarify v osobnej železničnej doprave asi o 30 percent. Minister dopravy Martin Říman ešte 19. augusta požiadal vládu, aby poskytla prostredníctvom Konsolidačnej banky š.p.ú. ČD bezúročný úver vo výške 1,7 mld Kč. Tento spôsob výpomoci minister navrhuje aj preto, lebo ČD si vzali komerčné úvery v bankách, ktoré splácajú s ťažkosťami.
Riešenie nesolventnosti ČD malo urýchliť opatrenie rozvodného podniku Pražská energetika, a.s. (PRE), ktorá vypla 22. augusta elektrinu v budove riaditeľstva ČD na Hybernskej ulici v Prahe. Predstaviteľ PRE povedal, že odpojenie riaditeľstva ČD je menej citlivé riešenie ako vypnutie meniarne, ktorá napája pražský železničný uzol. PRE žiada okamžité zaplatenie platieb za elektrinu, alebo je ochotná prevziať od ČD 110 kV rozvodňu, ktorá napája práve spomenutú meniareň. ČD na hrozby PRE odpovedali konštatovaním, že dlhov majú viac, že nemôžu uprednostniť jedného veriteľa pred ostatnými a že prípadné vypnutie ďalšej budovy ČD, kde je dispečerské pracovisko, by ohrozilo prevádzku na železnici. Pretože dovtedajším nátlakom PRE nevymohla od ČD ani halier, vypla v stredu práve dispečerské pracovisko riaditeľstva ČD na Nábřeží L. Svobodu. ČD očakávajú od tohto opatrenia úspech, lebo v tejto budove sídli aj ministerstvo dopravy s pracovňou ministra dopravy Římana. ČD najnutnejšie funkcie v tejto budove riešia napájaním zo záložného zdroja. V stredu zasadala česká vláda a ani odpojená elektrina v dvoch budovách ju nepresvedčila, aby poskytla ČD požadovaný úver vo výške 1,7 mld Kč. Vláda ČD odporučila, aby aktivizovali na splnenie svojich záväzkov svoje vlastné zdroje. Do konca minulého týždňa sa riešenie medzi PRE a ČD nenašlo.
Česká vláda minulý týždeň schválila princípy reformy ČD. Tá má spočívať v privatizácii 37 percent dĺžky železničných tratí, v znížení počtu zamestnancov o 17 tisíc a približovaní železničných taríf v nákladnej aj osobnej doprave skutočným nákladom. Ak sa pri privatizácii týchto tratí nenájde záujemca, ČD je odhodlaná ich zrušiť, ide prevažne o trate regionálneho významu, kde sa vykazujú nízke prepravné výkony. Na zámery vlády príznačne reagovali železniční odborári. Ich predák Jaromír Dušek povedal, že ak sa začne na železnici prepúšťať, odborári vyhlásia štrajk. Železniční odborári majú skúsenosti so štrajkom z februára tohto roka, vtedy žiadali preveriť hospodárenie ČD a zastaviť transformáciu ČD, čo sa im čiastočne podarilo. Jaromír Dušek žiada, aby bola zvolaná správna rada ČD - jeden z najvyšších riadiacich orgánov, kde majú odborári svojich zástupcov.