Aero Holding , a.s., krorý vznikol po roku 1990 z koncernu GŘ - Aero, vykázal vysokú stratu za minulý rok - 5 mld Kč a valné zhromaždenie akcionárov rozhodlo znížiť základné imanie spoločnosti na 20 percent pôvodnej hodnoty. Stratu holdingu spôsobilo stratové hospodárenie takmer všetkých jeho dcérskych firiem. Najvyššie straty vykázali Aero Vodochody, a.s., výrobca ľahkých vojenských lietadiel, a Let Kunovice, a.s., výrobca malých dopravných lietadiel L-410. Do Aera Vodochody má vstúpiť zahraničný investor a Let podržali úverujúce banky a ministerstvo priemyslu a obchodu.
Lada začne v Bielorusku
Český výrobca textilných strojov Lada, a.s., Soběslav mieni ukončiť výrobu šijacích strojov v ČR takmer s osemdesiatročnou tradíciou a plánuje založiť v Bielorusku spoločný podnik, kde by sa vo výrobe pokračovalo. V Gomeli sa má vyrábať 50 tisíc šijacích strojov ročne. Predstaviteľ Lady priznal, že na trhu šijacích strojov v ČR je veľká konkurencia, takže uplatnenie českých výrobkov je problematické. Lada bola privatizovaná kupónovou metódou, jej hospodárenie je stratové, má veľa nesplatených úverov z minulosti.
Motoinvest končí
Investičnú spoločnosť Motoinvest, a.s., ktorú roku 1991 založil Aleš Tříska (brat spolutvorcu kupónovej privatizácie Dušana Třísku), onedlho zanikne. Jej riaditeľ Pavel Tykač povedal, že príčina zániku spočíva v tom, že kapitál Motoinvestu nebol akceptovaný v ČR. Myslel tým zrejme na účasť v niektorých českých bankách, z ktorých ako akcionár musel Motoinvest odísť. Doteraz nie je vyriešená situácia okolo Agrobanky, ktorá je v nútenej správe už takmer rok a Motoinvest má v nej významný podiel. Z banky má byť vyňatá zdravá časť a predaná zahraničnému investorovi. Problémový zvyšok má ostať akcionárom, t.j. aj Motoinvestu. Motoinvest sa stal známy roku 1995, keď začal od DIK-ov kupovať akcie fondov založených významnými bankami.
Opatrenia na škrtenie miezd
Minister financií Ivan Pilip žiada, aby rast miezd na budúci rok bol pomalší ako miera inflácie, ktorá sa predpokladá vo výške 8,3 percenta na budúci rok. Reálne mzdy by tak poklesli. Na splnenie tohto cieľa vláda chce nepripustiť zvyšovanie počtu pracovníkov v štátnom sektore. V podnikateľskom sektore sa očakáva spustenie bankrotov. Očakáva sa zvýšenie miery nezamestnanosti na vyše 5 percent, čo vyvolá pokles platových požiadaviek zamestnancov.
ČZ chce opäť vyrábať motocykle
Spoločnosť ČZ Strakonice, a.s., v období socializmu vyrábala motocykle. Po transformácii a privatizácii pripadla výroba motocyklov spoločnému podniku s talianskou Cagivou ČZ-Cagiva. Teraz už ČZ so spoločným podnikom nič nespája, lebo účasť v ňom predal talianskemu investorovi. ČZ-Cagiva nerozbehla výrobu talianskych motocyklov v plánovanom objeme, ale sa topí v dlhoch. Naproti tomi ČZ Strakonice, ktorá úspešne podniká pri výrobe automobilových komponentov, zverejnila zámer obnoviť výrobu motocyklov. Jeden z dôvodov bola snaha zachovať registrovanú značku ČZ, lebo ochrana značky prepadá, ak vlastník chránené výrobky nevyrába. Predstaviteľ ČZ priznáva, že trh motocyklov je ťažký a nema význam vyrábať motocykle malých kubatúr. Podľa dobre informovaných zdrojov existuje už niekoľko prototypov motocyklov, ktoré má ČZ vyrábať. Pôjde o špeciálne stroje vybavené zahraničným štvortaktným motorom. Tieto informácie priniesli Hospodářske noviny.
Autor: jv