Hranica s Poľskom je pre ukrajinských kšeftárov prahom nádeje aj zmaru

Práchnivejúce drevené stĺpy, medzi ktorými hrdzavejú ploty z ostnatého drôtu, popri ktorých však vo dne v noci patrolujú vojaci - to je realita kordónu, resp. západnej hranice Ukrajiny. Obraz nie nepodobný "železnej opone", strhnutej len o pár sto kilomet

rov ďalej už pred ôsmimi rokmi sa normám civilizovaného sveta nepribližuje ani na najdôležitejšom hraničnom priechode s Poľskom v Šehyni.

"Čakáme tu najmenej tri, často ale aj päť až sedem hodín," vraví Irina Beževicová z 500 kilometrov vzdialeného Žitomiru neďaleko černobyľskej zóny smrti. Ešte netuší, že jej autobus tentoraz 99 km z poľského hraničného mesta Przemyšl do haličskej metropoly Ľvov dôjde za 10 hodín. "Na hranici so Slovenskom je to ešte horšie," sťažuje sa Vasil za volantom staručkého žiguláku so strakonickou poznávacou značkou na pomery na priechode Vyšné Nemecké - Užhorod. "Tam už som raz čakal 15 hodín," dodáva muž z haličského Ternopilu, ktorý mesiac pracoval načierno v Čechách, a preto nechce prezradiť svoje celé meno.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Vraciam sa po 14 dňoch z Poľska, kde som predávala tovar na bazároch, hlavne v Rzeszowe," prezradzuje Irina dôvod svojej cesty. Štyridsaťšesťročná inžinierka od zrušenia vedeckého ústavu, kde roky pracovala, nemá prácu: "Mám dve dcérky. Musela som im zarobiť na školské potreby." Bazáre, často umiestnené na štadiónoch (najznámejší je na brehu Visly na okraji varšavskej štvrte Praga), lákajú do Poľska dennodenne desaťtisícky Ukrajincov, ale aj Bielorusov a Rusov. "Som z Donecka pri ruskej hranici. Tovar, čo majú v Poľsku, sa u nás kúpiť nedá, alebo je príliš drahý."

Ukrajinci od 19. augusta nepotrebujú do Poľska vízum. "Zato musíme mať pri sebe aspoň 200 amerických dolárov," zdôrazňuje Irina. Koľko dolárov stál tovar, ktorý si v Poľsku za zarobené peniaze kúpila pre ukrajinský trh a umiestnila do niekoľkých objemných kšeftárskych tašiek, starostlivo tají.

SkryťVypnúť reklamu

Prestupná stanica ukrajinských obchodníčiek je Przemyšl. Niekdajšie centrum západného Haliča, od roku 1772 časť rakúskej monarchie, odrezala v roku 1945 nová hranica medzi Poľskom a Ukrajinou od prirodzeného zázemia východného Haliča. Až od pádu komunizmu medzi Przemyšlom a početnými ukrajinskými mestami denne jazdia desiatky linkových autobusov. Mnohé z nich pokračujú až do Rumunska či Moldavska. Do poľského vnútrozemia kšeftári cestujú z Przemyšlu vlakom. I v Przemyšle nájdete hneď pri stanici reklamu v ukrajinčine. Smerovky "Hala handlowa" ukazujú cestu na trhovisko so stovkami stánkov. Dá sa tu kúpiť prakticky čokoľvek v akejkoľvek kvalite a množstve: od potravín cez hygienické potreby a kozmetiku až po hrnce, kazety alebo oblečenie.

SkryťVypnúť reklamu

Po 15 km jazdy z Przemyšlu na východ začína pre cestujúcich linkových a zájazdových autobusov úmorné čakanie na odbavenie. Colníci v obci Medyka na poľskej strane často smú na Ukrajinu púšťať vozidlá len po jednom.

"Poďte si s nami zahrať karty," lákajú ľudia sediaci na okraji priekopy v tieni stromov. Vodiči autobusov driemu v poliach. Ak treba ísť pár krokov vpred, zaskakuje za nich niekto z kolegov. Cestujúci zatiaľ berú útokom pohraničnú "Halu handlowu" a prezerajú si zeleninu, ktorou ich núkajú pozdĺž niekoľkokilometrovej kolóny čakajúcich áut miestni roľníci priamo z nákladných áut. Irina zjavne závidí dvom ženám, ktorým zostali peniaze na desaťkilové vrecká so zemiakmi, cibuľou a uhorkami: "U nás rastie len černobyľka," vysvetľuje. Takto nazvanú zeleninu vraj odborníci neodporúčajú nikomu jesť.

SkryťVypnúť reklamu

Čakaniu tisíciek ľudí zbedačených desiatkami rokov komunizmu vládne zvláštna letargia. Jediné, čo dnes majú na rozdávanie, je čas. Z preclenia svojho "tovaru" nikto nemá strach. "Preto jazdíme linkovým autobusom," vysvetľujú lišiacky, lebo hovoriť o komfortnom cestovaní by bolo nehorázne prehnané.

Keď autobus Przemyšl - Ľvov (pravidelný odchod 14.35 h) po 21.30 h poľskí colníci konečne pustia na Ukrajinu, sú pasažieri svedkami srdcervúcich scén cestujúcich prastarého zájazdového autobusu: "Buď teraz dáte dokopy tisíc dolárov, alebo vám preclíme každú tašku zvlášť," oznámi ultimatívne ukrajinská colníčka. Bezradní ľudia už však žiadne doláre nemajú. Za posledné peniaze nakúpili ďalší tovar...

Autor: David Zelinger, Šehyni, Ukrajina (Autor je stálym

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 793
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 656
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 737
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 692
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 674
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 258
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 205
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 293
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu