úsporných opatrení a v celkovom "uskromnení" inokedy typicky mediteránsky rozšafného filmového sviatku. Nielen v prepracovaní festivalového reglementu, zrušení zavedených prehliadok a zavedení nových. Ba dokonca nielen v novej festivalovej zvučke. Zmenilo sa to podstatné - chápanie filmu. Hoci festival slávnostne otvorila americká snímka. Nebola to ako po minulé roky žiadna komerčná hitová bomba, ale nesúťažná novinka Woodyho Allena s názvom Deconstructing Harry. V súťaži nie je tento rok jediný film, z ktorého by sa potenciálne mohol vykľuť komerčný hit. Práve naopak - dominujú výsostne umelecké, prevažne autorské filmové diela. S veľkou odozvou sa stretol režijný debut britského herca Alana Rickmana The Winter Guest (Zimný hosť) s Emmou Thompsonovou v hlavnej úlohe. Poľský režírujúci herec Jerzy Stuhr venoval svoj súťažný film Historie milosne zosnulému priateľovi, známemu poľskému filmárovi Krzysztofovi Kieslowskému. Do boja o festivalové ceny isto zasiahne i nová snímka ruského tvorcu Pavla Čuchraja (Vor) a veľké nádeje mnohí vkladajú aj do filmu čínskeho režiséra Zhang Yimoua (You hua hao hao shou - v angličtine ako From Konfucius to Karaoke), ktorý uviedli v súťažnej prehliadke včera. Z nesúťažných prehliadok pútajú najviac pozornosti retrospektíva Stanleyho Kubricka a prehliadka Britská renesancia. Napriek úspornému programu sa podmienky na prácu novinárov na benátskom festivale oproti predchádzajúcim rokom zlepšili. Prispelo k tomu nové kino Palalido - veľký stan, zastrešujúci miestny športový štadión. Ponúka 900 miest, v dôsledku čoho sa mohli odbúrať rozličné delenia akreditovaných novinárov, a vstup (ak novinár príde včas) je prakticky takmer na všetky predstavenia.
Autor: MILOŠ ŠČEPKA, SME plus, Benátky