"Peter Baren je niekto, kto stále robí krok od performance k umeniu statického zobrazovania a následne späť. Občas spracuje v jednom obraze to, čo bolo zobrazené na viacerých kresbách a obrazoch. A súčasne sa obrazy spomienok stávajú návrhmi na nové predstavenia. Rukopis, ktorý pri tom používa, môže odzrkadľovať veľmi peknú kresbu ("holandská príťažlivosť"), zdanlivo nejasné čiary či vzory a farby detského rukopisu. Ako bohatý ostatok, nie ako zvyšok z prázdnej fľaše od vína, skvie sa potom krásne, oživené spracovanie nálady v naivnej gramatike detinského rukopisu, ktorému bol vdýchnutý nový život," napísal o holandskom umelcovi Petrovi Barenovi (1954) dôverný znalec jeho diela - amsterdamský kritik umenia P. Groot. Peter Baren sa v deväťdesiatych rokoch už viackrát predstavil pred slovenským publikom: v roku 1992 na výmennej výstave slovenských a holandských umelcov Hills & Mills v Dome kultúry na Námestí SNP v Bratislave, v tom istom roku na autorskej výstave v Galérii C. Majerníka a tohto roku v Galérii mesta Bratislavy v Pálffyho paláci. Naposledy pred slovenskými i maďarskými divákmi v rámci 9. ročníka Transart Communication, ktorý bol na prelome septembra a októbra v Nových Zámkoch, v Šamoríne a Budapešti. V budapeštianskom Mücsarnoku uskutočnil holandský umelec svoje performance nazvané Pokrok stretáva vojnu, mier, prospech, slávu, prácu, vedomosti a iné alegórie ľudského pokolenia. Ako v rozhovore pre SME povedal P. Baren, performance sa začínalo vo vnútri budovy Mücsarnoku, kde sa počas premietania úryvkov autorových akcií v Graze, New Yorku a Paríži začal umelec šminkovať. "Chcel som vyjadriť svoj pocit z plynutia času, zo vzťahu medzi minulosťou, prítomnosťou a budúcnosťou. Tú prvú veličinu z menovanej triády znázorňovala moja strnulá našminkovaná tvár pripomínajúca lebku, prítomnosť telo navlečené v čiernom kostýme, budúcnosť zase malá figúra na mojej hlave, s vystretými rukami naťahujúca sa k už spomínaným alegóriám. Navyše, na streche budovy som stál na lyžiach, v bode, ktorý ma už-už pobádal k pohybu, k akcelerácii svojho bytia. A z výšky nazeraná architektúra okolia so svojimi dejinami a potenciou budúceho so mnou konceptuálne spolupracovala." Peter Baren v súčasnosti pripravuje akciu Catwalk Collection (of Stations) - vo voľnom preklade niečo ako zastavenia sa pri prehliadkach kolekcií na módnych mólach, na ktorých sa budú prezentovať jednotlivé performance autora v dynamickej sérii krátkych obrazových zastavení.
FOTO: Performance P. Barena počas 9. ročníka festivalu Transart Communication na streche budapeštianskeho Mücsarnoku.
Autor: ĽUDO PETRÁNSKY ml., FOTO - LEHEL TÓTH