BRATISLAVA (SME - MARTIN VASIĽ) - Bratislavčania majú možnosť vidieť pred obchodným domom TESCO vystavený monopost F 1, ktorý je tu v rámci prezentácie firmy Mercedes so zajtrajším vrcholom (medzi 15.30 h a 17.30 h) v podobe účasti M. Häkkinena a D. Coultharda na Námestí SNP. Pozrime sa bližšie na typ McLaren - Mercedes MP 4/12, ktorý sa prvýkrát predstavil novinárom 14. januára vo výrobnom závode v anglickom Wokingu. Po viac ako dvadsiatich rokoch sa zmenili farby z červeno - bielej na striebornú, ktorá sa lepšie hodí k značke Mercedes i nemeckému tabakovému koncernu Reemtsma International. Firmu McLaren založil v Anglicku novozélandský pretekár Bruce McLaren v roku 1963, ale už v roku 1959 sa stal najmladším víťazom GP. Skôr ako v roku 1970 tragicky zahynul pri testovaní, stihol ešte vyhrať na aute vlastnej konštrukcie GP Belgicka 1968. Značka sa stala jadnou z najúspešnejších v novodobej histórii F 1 a získala deväť titulov majstrov sveta v hodnotení jazdcov a sedem v hodnotení konštruktérov. Od roku 1980 ju vedie majiteľ Ron Dennis. V roku 1981 bol práve McLaren prvým monopostom s trupom z uhlíkových kompozitov. O poslednom type výrobca zverejnil rázvor náprav (2925 mm) a celkovú dĺžku (4530 mm). Hmotnosť auta aj s pilotom je na limite FIA 600 kg. Pôvodne vyrábal Mercedes motory pre značku March, Tyrell a Sauber. Súčasný desaťvalcový motor (údajne dnes najsilnejší v F 1) má výkon 570 kW (776 koní) pri 17 000 ot/min, ale hodnota maximálneho krútiaceho momentu je iba 360 Nm pri 13 000 ot/min. Sériový osemvalec Mercedes-Benz S 420 má síce výkon iba 206 kW, ale krútiaci moment 400 Nm pri 3900 ot/min. Pozoruhodná je nízka hmotnosť celého motora, iba 126 kg aj s príslušenstvom. Elektronika optimalizuje nielen funkciu motora, ale i samočinnej trojkotúčovej spojky a šesťstupňovej poloautomatickej prevodovky. Radí sa páčkami pod volantom (samozrejme bez ubratia plynu). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za dve až tri sekundy. Pre ilustráciu dodávam, že brzdná dráha z rýchlosti 100 km/h je asi 9 m (Škoda Felicia cca 30 m) a brzdiaci účinok motora je väčší ako účinnosť bŕzd napríklad na Renaulte Twingo.
Autor: SME-mv