v menej teplých prízemných alebo podstrešných bytoch? Skúsenosti zo spotrebiteľských poradní nasvedčujú, že medzi nájomníkmi panuje v súvislosti s platbami za byty - a najmä s poplatkami za energiu, ktoré z nich tvoria asi 80 percent - neuveriteľná neinformovanosť. Užívateľ bytu koľkokrát nevie, za čo platí, ako mu vznikajú nedoplatky a ako to skontrolovať. Spotrebiteľské poradne neraz žasnú, čo všetko si za takejto situácie k občanovi dovolia niektoré bytové podniky - v ich faktúrach sa objavujú nevysvetliteľné položky a zavádzajúce, často úmyselne zahmlené údaje. K častým prehreškom správcov bytov napríklad patrí, že vo vyúčtovaniach platieb za teplo a teplú úžitkovú vodu neuvádzajú údaje za celý objekt, pričom je to ich povinnosť. Obyvateľ bytu musí dostať kompletnú informáciu, aby si mohol overiť čiastkové údaje vzťahujúce sa na ním obývanú plochu v rámci celého domu. Takisto si treba všímať, či bytová organizácia nerozúčtováva vykurovanie nevyužívaných nebytových priestorov domu všetkým domácnostiam v objekte alebo či neúčtuje straty na vonkajších prívodoch tepla do domu vyššie, ako je prípustných 8 percent. Správcovia bytov tiež často prekračujú termín ročného rozúčtovania platieb. V tomto roku ho mali rozposlať k 30. 4. Odborníci v spotrebiteľských poradniach sa však aj tak zhodujú na tom, že za väčšinu problémov si užívatelia bytov môžu sami - tým, že sa neozvú voči správcom bytov a nereklamujú nezrozumiteľné a neprehľadné faktúry.
Autor: SME-ru