Hoci oficiálny začiatok Mesiaca fotografie načasoval hlavný organizátor (Nadácia FOTOFO) tohto čoraz populárnejšieho podujatia na 8. november, výstavnými podujatiami v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne (švajčiarska fotografia) a prezentáciou Mira Švolíka v Galérii Michalský dvor v Bratislave sa jej siedmy ročník neoficiálne začal. Bratislavská kolekcia dvadsiatich deviatich čierno-bielych fotografií tohto známeho predstaviteľa novej vlny slovenskej fotografie z konca 80. rokov je zároveň konečnou zastávkou Švolíkovho výstavného turné po Slovensku. Po Košiciach, Bardejove a Poprade môžu i bratislavskí diváci až do 11. novembra vidieť "výtvarné" fotografie Mira Švolíka (1960), ktoré kurátor výstavy V. Beskid pripravil ako výber z autorových cyklov Rodinný album (1994), Kto som (1994 - 1995), Moja známa cesta do neznáma (1994 - 1996), Zvieratá a ľudia (1994 - 1995) a Návrat k prírode (1997). Pre tvorbu M. Švolíka sa zvykol zaužívať prívlastok inscenovaná fotografia, pričom jeho pocit pri jej komponovaní je výsostne výtvarný. Pri jeho fotografiách cítiť láskavú iróniu, sarkazmus, ale aj poetiku detského sveta. Popri montáži (napríklad obrazov prírody a ľudského tela) je výrazným prvkom Švolíkových fotografických cyklov príbehovosť, ktorú často dopĺňa vlastným textom. I keď odkaz Duana Michelsa je stále čitateľný, fotograf sa už dávno vymanil spod magnetického vplyvu veľkého majstra, ktorý formoval Švolíkov rukopis najmä v období ŠUP-ky a štúdia na pražskej FAMU. Pre výraz Švolíkových fotografií je dôležitý i pohyb: "Ilúzia pohybu podobne, ako aj niektoré ďalšie atribúty môjho spôsobu fotografovania pochádzajú z podvedomia," povedal pre SME M. Švolík. "Nápady vznikajú v stavoch, keď sa zahĺbim do svojich myšlienok. Je to ten povestný stav polohypnózy, keď sa v mojej hlave objavujú nasvietené fotografie." Surreálne sny? "Mám aj ďalšiu hypotézu," reaguje M. Švolík, "že existujú nasýtené myšlienky lietajúce vo vzduchu. Je napríklad divné, že hromozvod bol vynájdený v tom istom čase v Amerike aj v Európe. Vzduch je nabitý nápadmi, treba sa len odhmotniť a myšlienky zachytiť."
Celý program Mesiaca fotografie zahŕňa tridsaťosem výstav, z ktorých tridsaťdva sa uskutoční v Bratislave a ostatných šesť v Košiciach, Prešove, Lučenci, Dolnom Kubíne a Banskej Štiavnici. Tohtoročný festival sa realizuje za podpory Tabak s. r. o./ /Phillip Morris a Európskej únie, vďaka ktorým môže stáť celá konštrukcia Mesiaca fotografie 1997. I preto mohli organizátori pozvať na siedmy ročník jednu z najväčších svetových hviezd súčasnej portrétnej tvorby a zároveň dvornú fotografku letnej olympiády v Atlante 1996 Američanku Annie Leibovitzovú (1948), ktorej vernisážou výstavy 8. novembra sa v Slovenskej národnej galérii v Bratislave oficiálne začne Mesiac fotografie.
FOTO: Miro Švolík: Slovenské rudohorie, 1995
Autor: Ľudo Petránsky Ml.