BRATISLAVA (SME - rf) - Kým v roku 1994 sa na výstavbu diaľnic vynaložilo 0,3 miliardy Sk, v roku 1995 1,7 mld, v roku 1996 6 mld, tohto roku to už bude 14 mld Sk. Podľa ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií sa však uvedený rast zvláda. Tohto roku si SR požičala na výstavbu diaľnic 4 mld Sk od Industrial Bank of Japan a 1 mld Sk od Európskej investičnej banky. Pôvodne sa pri financovaní výstavby diaľnic počítalo aj s emisiou štátnych dlhopisov v objeme 8 - 10 mld Sk. Podľa agentúry SITA sa však očakávania SR pri tejto emisii nedarí plniť. Preto by SR mala dostať do konca roka neplánovaný prekleňovací úver od investičnej spoločnosti Nomura vo výške 4 mld Sk. Prvý tohtoročný prekleňovací úver od Nomury bol podľa SITA určený na výstavbu diaľnic a rozbeh činnosti Exportno - importnej banky a objem úveru bol 2,5 mld Sk. Prostriedky však neboli použité na výstavbu diaľnic a úver sa mal splácať z uvedenej emisie štátnych dlhopisov. Podľa vyjadrenia riaditeľa Slovenskej správy ciest (SSC) J. Mikolaja si SSC zobrala ďalšie dva prekleňovacie úvery v celkovom objeme 1,6 mld Sk. Ďalšími zdrojmi financovania diaľnic sú prostriedky z predaja diaľničných nálepiek, cestná daň a spotrebná daň z predaja uhľovodíkových palív a mazív. Ročne predstavuje daň z uhľovodíkových palív a mazív asi 17 až 18 mld Sk, pričom do Štátneho cestného fondu na rozvoj sa dostáva spätne iba 1 miliarda. Hovorca SDK a bývalý minister dopravy M. Dzurinda už v roku 1994 navrhoval model, aby sa každý rok tento podiel zdvojnásoboval. Znamená to, že v roku 1995 mal byť 2 mld Sk, v roku 1996 4 mld, v roku 1997 8 mld Sk, čiže prostriedky získané z dane z predaja benzínu a nafty mali podľa tohto modelu tvoriť základný zdroj financovania diaľničnej siete. V súčasnosti však podľa poznatkov M. Dzurindu aj samotné podniky, ako Doprastav a Hydrostav, ktoré sa podieľajú na výstavbe, si museli požičať 1 mld Sk, pretože štát im neplatil za vykonanú prácu. Pritom výstavba diaľnic je len na začiatku a celkový projekt pri súčasných podmienkach by mal stáť asi 150 mld Sk.
Autor: SME-rf