Presne dva roky po Robertovi Mapplethorpovi, rok po Man Rayovi vystavuje vo viedenskom KunstHause Herb Ritts (1952) - ďalší Američan, ktorý výrazne ovplyvnil a stále pôsobí na svetovú fotografiu dvadsiateho storočia. Keďže intenzita azda najslávnejšieho surrealistického fotografa Man Raya bola výrazná najmä v prvej polovici storočia (medzi priekopnícke patrí jeho fotografická technika solarizácie), porovnanie Herba Rittsa je bližšie s už zosnulým R. Mapplethorpom, ktorý koncom 80. rokov zomrel na AIDS. Čierno-biela optika, homosexuálne sklony, s čím súvisí kult atletického mužského tela, portréty slávnych osobností, buldočia snaha ísť až po okraj priepasti, kde sa vytrvalo pozerali do oslepujúcej žiary - to všetko spájalo obidvoch majstrov portrétnej fotografie. Ritts však posúva svoj objektív o niekoľko centimetrov ďalej a o niekoľko molekúl pocitov inde. Kontúry jeho modelov nie sú až také ostré, ba niekedy až agresívne ako u Mapplethorpa, kompozícia navodzuje meditatívnejšiu polohu, pri ktorej vnímavejší divák si za prvým plánom postupne odkrýva ďalšie významy. Zdá sa, akoby Ritts chcel ponechať väčší priestor vnútornému svetu "svojich" ľudí, pričom Mapplethorpovu čertovskú dravosť (známy je Mapplethorpov autoportrét ako čerta s rôžkami) nahrádza poéziou, ba až snivou atmosférou. To však neznamená, že by Ritts čosi zľavoval. Známa je v tomto smere veta Jacka Nicholsona, ktorého Ritts viackrát portrétoval, že nakrútiť film stojí oveľa menej námahy ako pózovať Rittsovi. Napriek tomu bolo a je prestížnou záležitosťou, aby mediálna hviezda mala svoj portrét od Rittsa. Naomi Campbellová, Cindy Crawfordová, Christy Turlingtonová, Claudia Schifferová, Michelle Pfeifferová, Madonna, Elton John, Al Pacino, Dustin Hoffmann, Richard Gere, Johnny Depp, Michael Jordan, Magic Johnson, Keith Haring - aby som spomenul len niekoľkých z hviezdnej plejády - považovali priam za povinnosť nechať sa manipulovať Herbom Rittsom.
Viedenská výstava, ktorá zásluhou Múzea výtvarných umení v Bostone ponúka až do 18. januára 1998 dvesto Rittsových fotografií, však predstavuje tohto fotografa v jeho retrospektíve. Teda aj jeho cykly Afrika, Ľudské tvary a Móda. Len tak sa dajú hlbšie pochopiť Rittsove ponory do hlbín duše, kde imaginácia súznie s osobnou sociálnou históriou a sny a túžby o novej kultúre prenikavo glosujú človeka na prelome milénií...
FOTO: Elton John s klobúkom z roku 1989 - klasika v podaní Herba Rittsa.
Autor: ĽUDO PETRÁNSKY ml., Viedeň