začal skúšať nový výstražný systém. Môžete ho priblížiť?
"Skutočne táto myšlienka vznikla na základe neúplnej štatistiky nehodových udalostí na slovenských železniciach, ktorých počet sa napriek všetkému zvyšuje. Účelom prevádzkového overovania nových návestí v Lipanoch je okrem iného napríklad zvýšenie bezpečnosti rušňovodičov. V prípade poruchy priecestného zabezpečovacieho zariadenia, napríklad ak nie je možnosť spojenia rádiom, nebolo doteraz možné varovať rušňovodiča, najmä ak je už vlak na trati. Čiže nebola možnosť bezprostrednej informácie tak, ako tomu bude teraz pri použití priecestníkov. Novinkou je aj označenie priecestí pre rušňovodiča. Celé toto zariadenie by okrem iného malo prispieť aj k zrýchleniu železničnej dopravy, respektíve k odstráneniu časových strát pri poruche priecestných zabezpečovacích zariadení v obvode stanice."
# Čo rozhodlo o tom, že sa tento nový systém skúša práve na stavbe Prešov - Plaveč?
"O tom, že sa spomínaná novinka skúša práve pred železničnou stanicou Lipany rozhodlo to, že na trati Prešov - Plaveč je vo výstavbe zariadenie pre diaľkové ovládanie a po jeho spustení do prevádzky obsluhujúci pracovníci v týchto dvoch staniciach budú zabezpečovať kontrolu priecestí. A hoci táto trať má byť vybavená rádiovým prenosom medzi rušňovodičom a výpravcom riadiacim dopravu na tejto trati, v rámci zvýšenia operatívnosti i bezpečnosti bude kontrola vlastne dvojnásobná. Spomínaná trať bola vlastne hnacím motorom, že sme začali myšlienku priecestníkov realizovať."
# Existuje niekde na Slovensku podobný typ výstražných zabezpečovacích zariadení?
"Áno existuje, ale podľa normatívnych podkladov bývalých Československých štátnych dráh, kým tento nový druh znamená kvalitatívne vyššiu úroveň."
# Možno súhlasiť s názorom, že v prípade zariadenia, ktoré sa začalo skúšať v Lipanoch, ide doslova o historický krok v rozvoji železníc?
"Najmä v tom, že predtým boli priecestníky určené najmä pre trate s rýchlosťou do 80 km/h, kdežto v novom vyhotovení ich plánujeme pre trate s rýchlosťou do 120 km/h, keď je jasné, že sú zhoršené podmienky pre samotný vnem priecestníka rušňovodičom. Preto mu bolo treba dať čiastočne nový tvar, rozmery, aby sa jeho vyhotovenie vyrovnalo významu. Pribudla navyše i celková novinka, ktorá predtým neexistovala. Tou je označenie priecestí pre rušňovodiča, ktorý tak môže jasne a včas definovať miesto, od ktorého je povinný urobiť určité bezpečnostné opatrenia. Za predpokladu, že signalizácia železničného priecestia zlyhala. V takom prípade je nariadená rýchlosť 10 km/h."
# Kto všetko sa podpísal pod túto myšlienku?
"Realizáciu zabezpečoval Výrobný závod v Čiernej nad Tisou, akciová spoločnosť Automatizácie železničnej dopravy Bratislava, montáž pracovníci žilinského Strediska montáže. A naozajstného otca myšlienky vám neprezradím. Treba si uvedomiť, že na rušňovodičov sa kladú vysoké nároky, najmä zodpovednosť za zverené ľudské životy a preto bolo treba pre nich niečo urobiť. Zdemolované auto sa totiž môže dať do šrotu, ale zmarený život nevráti už nikto. Pri stretnutí vlaku a auta na železničnom priecestí sa síce rušňovodičovi okrem psychického tlaku nemusí stať nič, ale takú hrošiu kožu, aby s ním neotriasla hoci aj nezavinená smrť človeka, má predsa len málokto."
# Čo očakávate od trojmesačnej skúšobnej prevádzky nového zabezpečovacieho zariadenia v Lipanoch?
"Hlavný dôvod treba vidieť v tom, že zariadenie síce niekto navrhol, ale riadiť a poslúchať ho má ktosi iný. Preto je nevyhnutná určitá skúšobná doba, keď rušňovodiči, pre ktorých sú návestia určené, a ktorí zodpovedajú za dodržiavanie opatrení, budú overovať našu myšlienku v praxi. Po troch mesiacoch skúšobnej prevádzky sa tento systém od nového roka začne rozširovať na všetky trate na Slovensku."