jednému z nich, Gaetanovi Donizettimu, je v týchto týždňoch venovaná zvýšená pozornosť. 29. novembra si totiž pripomenieme dvestoročnicu narodenia tohto bergamského rodáka a autora bezmála sedemdesiatich operných diel.
Milánska La Scala, ktorá svoju sezónu pravidelne začína 7. decembra, otvorila sériu jesenných predstavení práve Donizettiho Luciou di Lammermoor. V réžii Piera Alliho síce išlo o celkom tradičný pohľad na známu predlohu, kde o autonómnej režisérskej výpovedi ťažko možno hovoriť, avšak pre túto belcantovú operu je podstatná hudobná a spevácka zložka. Mladý dirigent Stefano Ranzani prekvapil veľmi presnou koncepciou, ktorej nechýbal na jednej strane temperament, no na druhej orchester citlivo sprevádzal a so sólistami priam muzicíroval. Stredobodom kvalitného speváckeho obsadenia bola americká dramaticko-koloratúrna sopranistka June Andersonová v titulnej postave, ponímajúca Luciu nie ako bezváhovú naivku, ale tragikou osudu zmietanú dramatickú hrdinku.
Iba 50 kilometrov od Milána leží Donizettiho rodisko, pôvabné, na historické pamiatky bohaté Bergamo. Jesenná sezóna je venovaná opernému odkazu Donizettiho, pričom najzaujímavejší titul odznel hneď na začiatku osláv. Bolo to prvé súčasné uvedenie opery Adelia, patriacej už do zrelého tvorivého obdobia skladateľa. Jej vznik nadväzoval na rok 1840, v ktorom uzreli svetlo sveta až tri operné diela Donizettiho. Adelia v plnom lesku odhaľuje svojho autora ako veľkého znalca ľudského hlasu, jeho výrazových, technických i virtuóznych možností. Jej renesancia nebola zbytočná a dokázala, že je stále atraktívna pre spevákov i obecenstvo, ktoré si bel canto žiada. Stručne o premiére: inscenácia Beni Montresora elegantná, klasicky čistá, nápadito nasvietená, hudobné naštudovanie Gustava Kuhna strhujúce a spevácke výkony na čele s Danielou Longhiovou, v titulnej role, vyvolávajúce zmiešanú búrku bravó a bú. Ani táto búrlivá atmosféra - podotýkam, že výhrady boli sólistom adresované právom - neobrala prvú časť Donizettovských osláv o svoje čaro a neopakovateľnú autentickosť.
Autor: PAVEL UNGER, Taliansko (Autor je hudobným kritikom)