BRATISLAVA (SME - ru) - Jednou z čŕt tohtoročnej turistickej sezóny bol zlom v doterajšej priaznivej - v posledných rokoch neustále stúpajúcej - návštevnosti Slovenska. Kým v rokoch 1995 a 1996 dosiahol podľa údajov Štatistického úradu SR jej medziročný nárast 21,3 percenta, v tohtoročných letných mesiacoch, počas ktorých sa tradične dosahuje najvyšší prílev návštevníkov, klesli v júni oproti vlaňajšku počty prekročenia hraníc o 4 percentá a v júli dokonca o 20 percent. V auguste stúpol počet návštev v porovnaní s rovnakým mesiacom roka 1996 len minimálne - o 0,7 percenta. Za rok 1997 je ešte predčasné bilancovať celkovú návštevnosť, podľa hlasov odborníkov nás však stagnácia v príleve cudzincov nevyhnutne čaká, ak sa nezmení doterajšia málo ofenzívna propagácia Slovenska v zahraničí ako krajiny cestovného ruchu. Skrátka, stále sa o nás málo vie. Ako informoval Ústav turizmu, a. s., len 10 percent cudzincov k nám prichádza organizovanou formou a aj tento podiel klesá. Navyše nepriaznivo sa mení štruktúra návštevníkov smerom k ich nižšej solventnosti. Podľa údajov sekcie cestovného ruchu ministerstva hospodárstva to, čo náš štát vynakladá na propagáciu, sa vlastne rovná príspevku, aký dostáva Slovenská agentúra pre cestovný ruch. Na tento rok je to 51 miliónov korún (z toho sa čerpajú aj režijné náklady), vlani to bolo niečo viac ako 33 miliónov. Ako nás informoval ten istý zdroj, v Rakúsku napríklad vydali na štátnu propagáciu v tomto roku vyše 500 miliónov šilingov, v Nemecku 60 miliónov mariek. Podľa informácie z Českej centrály pre cestovný ruch na tento rok dostali znížený príspevok vo výške 82 miliónov Kč.
Autor: SME - ru