Z troch metropol Slovenska je Banská Bystrica jedinou bez leteckého spojenia. Bystricko-zvolenský priestor dnes nemá jediné pravidelné železničné ani autobusové spojenie na Krakov. Nemá jedinú pravidelnú autobusovú linku na 200 km vzdialenú európsku Budapešť a spájajú ho s ňou len dva pomalé rýchliky, idúce veľkou obchádzkou. V okruhu hodinovej dostupnosti od priestoru Banská Bystrica-Zvolen žije najmenej 600 tisíc obyvateľov Slovenska. V okruhu 90 minút cesty autom je to viac ako milión. Podľa uznávaných medzinárodných kritérií je to dostatočný dôvod na to, aby v tomto priestore bolo v prevádzke letisko. Nie je, hoci tu perfektné medzinárodné letisko existuje. Lenže je mŕtve.
Napriek tomu, že Žilina leží na železničnej trase Košice-Praha, vďaka čomu ju s Prahou každodenne spája zhruba 10 rýchlikov, pričom cesta trvá asi 6 hodín 30 minút (z Banskej Bystrice idú do Prahy denne dva rýchliky a trvá im to viac ako 8 hodín), podpísali predstavitelia Letiska Žilina, a. s., a Air Ostrava dohodu o prevádzkovaní pravidelného leteckého spojenia medzi Žilinou a Prahou cez Ostravu. Premávať budú do Prahy denne dva spoje, ráno a napoludnie.
Banskobystrický a žilinský región a ich metropoly sú ekonomickými súpermi. Bystricko-zvolenský priestor má všetky predpoklady vyhrať konkurenčný boj - strategická poloha medzi Budapešťou a Krakovom a historické, kultúrne i prírodné dedičstvo ho na to predurčujú. Ale aj dopredu vyhratá bitka sa dá prehrať, keď silnejší súper zaspí na vavrínoch. Spustenie leteckej prevádzky v Žiline by malo byť pre primátorov a poslancov Bystrice, Zvolena a ďalších miest kraja, pre regionálnu obchodnú komoru a pre ďalších ráznym budíčkom.
Autor: JURAJ MESÍK