BRATISLAVA (SME - rf) - V roku 1994 sa na výstavbu diaľnic vynaložilo 0,3 miliardy Sk, v roku 1995 1,7 mld, v roku 1996 6 mld, v tomto roku sa uvažuje o 14 mld Sk. Podľa ekonomických expertov opozičných politických strán výstavbu diaľnic v tempe, v akom ju "rozbehla" Mečiarova vláda, nemôže slovenská ekonomika vydržať a hovoria o zbytočnom megalomanskom projekte. Vrchný riaditeľ Sekcie cestnej infraštruktúry na Ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR P. Ondroušek naopak tvrdí, že rast tempa výstavby diaľnic zvládajú a všetky problémy sa vyriešili, až na plynulé financovanie výstavby. Vlani si od domácich bánk zobrali pôžičku vo výške 4 mld Sk. Podľa P. Ondroušeka sú z hľadiska úrokov a dlhodobosti úverov podstatne výhodnejšie zahraničné zdroje z rozvojových a komerčných bánk. Preto sa tento rok stali jedným zo zdrojov financovania výstavby diaľnic úvery 1 mld Sk od Európskej investičnej banky a 4 mld od Industrial Bank of Japan. Ďalším zdrojom by mali byť výnosy zahraničných dlhopisov emitovaných japonskou Nomurou. Ide o 5 až 6 mld Sk, ktoré mali byť k dispozícii už v septembri, pričom P. Ondroušek priznal, že budú pravdepodobne až v novembri alebo decembri. Krytie finančných nárokov je tiež zabezpečené z cestnej dane a dane z uhľovodíkových palív a mazív. Prínos z diaľničných nálepiek vystačí v súčasnosti na financovanie iba jedného kilometra diaľnice v dobrých podmienkach. No financovanie na tento rok je podľa P. Ondroušeka papierovo a zmluvne zabezpečené a je reálne že "v polovici decembra budú všetky záväzky za celý rok voči dodávateľom vyrovnané. Čo sa týka financovania na budúci rok, rokujeme s viacerými bankami," uviedol, no odmietol bližšie konkretizovať. Dodal, že výstavbu diaľnic dnes už nie je možné odložiť.
Autor: SME-rf