TRNAVA (SME - jk) - Dlhodobé neriešenie financovania mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Trnave by mohlo spôsobiť, že MHD tu nebude premávať. Pre SME to uviedol riaditeľ š. p. SAD Trnava Ing. M. Hulka. Podnik by na vykrytie strát v tomto roku potreboval neinvestičnú dotáciu vo výške 8 miliónov korún. SAD Trnava zatiaľ dostala štátnu dotáciu len od krajského úradu, tá však bola určená na prímestskú autobusovú dopravu. Aj napriek zvýšeniu ceny cestovného lístka na 7 korún a zrušeniu niektorých liniek od 1. septembra sa straty podarí znížiť asi len o 1 milión korún. SAD Trnava ročne prepraví približne 9 miliónov ľudí, z toho 4,2 milióna bezplatne (vzhľadom na zľavy), a v prípade, že by mala zvýšiť cestovné na reálnu ekonomickú hodnotu, jeho cena by sa vyšplhala na 9 až 10 korún. Na našu otázku, akým spôsobom sa snažia situáciu riešiť, M. Hulka odpovedal: "Formou tlaku na mestský úrad podnikáme kroky, aby MHD nebola preň okrajovou záležitosťou." Podľa zákona o cestnej doprave obec poskytuje dopravcovi náhradu straty alebo jej časti. Ako sa pre SME vyjadril primátor Trnavy Ing. Š. Bošnák, mestá nedisponujú finančnými prostriedkami na zabezpečenie MHD. "Bol prijatý absurdný zákon, pretože štátne podniky sme nezriadili, nemáme ich možnosť a právo kontrolovať - čo je v rozpore aj s Ústavou SR." Podľa Š. Bošnáka štát je pri prenesení kompetencií na obce povinný riešiť tento problém v rámci štátneho rozpočtu. Mestské zastupiteľstvo na svojom poslednom zasadnutí primátora poverilo, aby rokoval s ministerstvom financií o poskytnutí dotácií na rok 1998.
Autor: SME - jk