inicioval bývalý generálny riaditeľ ŽSR Bartolomej Sinai. Podľa doteraz dostupných materiálov zástupca generálneho riaditeľa a ekonomický námestník ŽSR Pavol Dráč v rokoch 1995 až 1996 uzatváral za ŽSR zmluvy o peňažných vkladoch, kúpe akcií a cenných papierov bez prerokovania s ďalšími členmi vedenia ŽSR a bez súhlasu MDPT. Uvedeným a ďalším konaním prišli ŽSR podľa zistení kontrolnej skupiny asi o 3 miliardy korún. Paradoxne, ten istý bývalý ekonomický námestník neskôr vyjadril počudovanie, prečo nikoho nezaujíma, aké obrovské finančné zľavy boli poskytované pri nákladnej preprave rôznym prepravcom a špedičným firmám, ktorých spolumajiteľmi sú podľa niektorých indícií súčasní alebo bývalí manažéri ŽSR či pracovníci ministerstva. Podľa neho ŽSR prišli pri často neopodstatnenom poskytovaní zliav o 5 až 6 miliárd korún. Podpredseda Kresťanskodemokratického hnutia a bývalý minister dopravy Mikuláš Dzurinda poukázal tiež na zabezpečenie predaja železného šrotu. Podľa M. Dzurindu ide o veľmi atraktívny artikel, pričom tvrdí, že "sám som na železničných staniciach videl obežníky generálneho riaditeľstva, ktoré hovorili o tom, že pre istú košickú firmu musia všetky železničné stanice v SR zvážať železný šrot podľa predpisu o služobných zásielkach, čiže zadarmo". To je ďalšia veľmi silná oblasť, kde M. Dzurinda podozrieva ŽSR z "nehospodárneho nakladania so zvereným majetkom alebo z vlastného obohacovania sa". Podpredsedníčka SDĽ Brigita Schmögnerová k podpisovaniu zmeniek krytých majetkom ŽSR uviedla, že je "zaujímavé, že časť týchto firiem má údajné prepojenie na VSŽ". Vyjadrila sa, že v súčasnosti ide o najvychytenejší a najrozsiahlejší prípad tunelovania štátnej firmy. Z doposiaľ zverejnených a známych informácií teda vyplýva, že šafárenie s majetkom ŽSR pochádza, a jeho dôsledky doznievajú, z čias ministrovania spolumajiteľa košického kolosu VSŽ a ďalších firiem - Alexandra Rezeša. V lete vymenovaný nový generálny riaditeľ ŽSR Michal Lazar v júli počas prvého týždňa vo funkcii kompletne zrekonštruoval celý manažment. Počas prvého stretnutia s novinármi uviedol, že cieľom nového vedenia je zavedenie finančnej disciplíny a prehodnotenie niektorých zmlúv.
FOTO: Zastaralé komponenty trate musia pracovníci Železníc SR opravovať, pretože na nákup nových nie sú prostriedky.
Autor: SME - rf, FOTO SME - alan HYžA