BRATISLAVA (SME - rf) - Počas budúceho roka by sa v Bratislave malo začať s prvou etapou výstavby ľahkého metra, ktorého skúšobná prevádzka je plánovaná na rok 2003 a pre bežnú prevádzku by malo začať slúžiť v roku 2004. Michal Chudík zo spoločnosti Aurex, ktorá je jednou zo spracovateľov novej dopravno-urbanistickej štúdie, pre SME uviedol, že prvá časť metra bude mať vyše 10 kilometrov. Pôjde o trasu z juhu Petržalky, ktorá bude smerovať cez centrum tejto časti, až po Dunaj a na druhej strane Dunaja popri hlavnej železničnej stanici až po Trnavské mýto. Samotné metro dodá francúzska firma Matra. Ide o systém plnoautomatizovaného ľahkého metra VAL 208 bez vodiča, ktoré je v bratislavskom teréne vhodné najmä preto, že má dobré stúpanie a polomer zatáčania, pričom sa dá skombinovať jeho vedenie na estakáde aj pod zemou. Je minimálne hlučné, pretože má gumené kolesá. Najzložitejšou časťou výstavby je prechod cez Dunaj - je navrhnutá alternatíva mostná aj tunelová. Celú trasu prvej etapy by malo metro prejsť za 11 minút, pretože nepodlieha vonkajším vplyvom - svetelnej signalizácii na križovatkách ciest, dopravnej zápche a podobne. Potrebu výstavby a urýchleného sprevádzkovania metra umocňuje skutočnosť, že od roku 1993 sa len v bratislavskom Starom meste počet prejdených automobilov denne viac ako zdvojnásobil. V súčasnosti ešte nevznikajú výrazné kolapsy v doprave často, ale pri zachovaní nárastu počtu automobilov je doprava hlavne v Starom meste v budúcnosti neudržateľná. Riaditeľ Okresného úradu PZ Bratislava 1 Jaroslav Penc navyše upozorňuje, že počet automobilov rastie, no vozovky sa nerozširujú, skôr naopak, zužujú. Pre Bratislavu bolo vyprojektované metro už v minulom režime, pričom sa dvakrát začalo aj stavať - je postavená časť, ktorá súvisí s depom v Petržalke, druhýkrát v centre mesta na Dostojevského rade. Išlo o projekt ťažkého metra, ktorého postavené časti sú pre súčasný projekt takmer nepoužiteľné.
Autor: SME-rf