BRATISLAVA (PRE SME - sa) - Japonské Nagano je už stáročia známe ako pútnické miesto. Sedem miliónov ľudí navštívi každý rok chrám Zenkoji, najznámejšiu pozoruhodnosť mesta. Keď sa o necelé tri mesiace začnú v tomto japonskom meste zimné olympijské hry, bude mať Nagano ešte o 1,2 milióna návštevníkov viac. Zvony chrámu Zenkoji sa rozozvučia počas slávnostného otváracieho ceremoniálu hier a americká televízna stanica CBS umiestni svoje vysielacie štúdio za značný poplatok práve v blízkosti tohto známeho chrámu.
Do Nagana pozvoľna vteká olympijský život. Na železničných staniciach, v hoteloch a v obchodoch už teraz visia plagáty a orientačné tabule, veľa "zahraničných" reštaurácií otvorili len minulý mesiac. V naganských hoteloch sa dnes hovorí viac po anglicky ako v Tokiu. Vyrástli nové diaľnice, od začiatku októbra premáva aj nový rýchlovlak Šinkansen, ktorý 220 kilometrov dlhú trať z Tokia do Nagana prekoná za zhruba poldruha hodiny. Architektonicky je Nagano pripravené na vysokej úrovni. Práce na dejiskách jednotlivých športových disciplín finišujú, takmer všade chýbajú už iba "kozmetické" úpravy. Napríklad halu M-Wave pre rýchlokorčuliarov postavili za 481 miliónov mariek a je najdrahšou investíciou hier. Má 400 metrov dlhú dráhu a súboje mužov a žien na rýchlom ovále môže sledovať naraz až 10 000 divákov. Halu White Ring (stála 211 miliónov mariek) pre krasokorčuliarov situovali ako UFO do stredu záhradkárskej kolónie. Práce na hokejovom štadióne Big Hat (291 mil. mariek) sú pred dokončením, rovnako tak aj výstavba betónovej haly, v ktorej sa uskutoční otvárací a záverečný ceremoniál hier.
Japonské plány sa hrdia najnovšou technológiou. "Digital" a "Satelit" patria k najobľúbenejším slovám Ko Jamagučiovej, tlačovej šéfky organizačného výboru. Podľa nej majú byť šoféri autobusov najlepší, to znamená, majú nájsť čo najmenej upchaté cesty s pomocou digitálneho navigačného systému, pričom autá pre športovcov budú vybavené senzormi. "Keď sa dostanú do blízkosti semaforov, naskočí na nich automaticky zelené svetlo," vysvetľuje Jamagučiová. To znie nielen moderne, ale aj nebezpečne.
No Nagano nie je ani bez problémov. Stále dosť nejasností vládne okolo trate Hakuba, na ktorej sa má ísť mužský zjazd. Zajtra by sa malo definitívne rozhodnúť o tom, v akej nadmorskej výške bude štart pretekov. Alternatívy sú dve - 1680 alebo 1800 metrov. Japonský kompromis znie na 1740 metrov, Medzinárodná lyžiarska federácia (FIS) s tým nie je spokojná. Po nie tak dávnych skúsenostiach z americkej Atlanty je veľa obyvateľov Nagana skeptických v súvislosti s dopravou. Väčšina ulíc je úzka a jednotlivé štadióny sú od seba dosť ďaleko. Pre športovcov a funkcionárov má byť k dispozícii tisíc autobusov a 1500 menších áut. Na súkromné účely bude v čase olympiády vjazd do vyznačených ulíc pre "domácich" zakázaný. Ťažko regulovateľné je počasie. Japonskí meteorológovia predpovedajú, že táto zima bude teplejšia a aj snehu sa očakáva menej. Ako píše nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung, naganská zimná olympiáda bude historicky najdrahšou.
Investičný finančný plán znel pôvodne na 332 miliárd jenov (100 jenov = takmer 27 slovenských korún - pozn. red.), dnes sa hovorí o sume 550 miliárd jenov.
Autor: PRE SME - sa