Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Zaradiť sa v tejto branži bez nejakej charakteristiky je samovražda...

Spoločnosť ZOE vznikla v roku 1993. Známa predovšetkým priaznivcom módy, je jednou z tuzemských značiek, ktoré sa pevne etablovali v slovenskom módnom priemysle. Jej hlavnou ideou je vytvárať oblečenie na svetovej úrovni, ale pritom za slovenské ceny.

V Bratislave majú zatiaľ dve predajne, s ich menom sa už zoznamujú aj v okolitých krajinách. Spoločnosť ZOE je aj autorom i realizátorom myšlienky veľkej módnej show spojenej s koncertmi hviezd slovenskej, českej aj svetovej hudobnej scény. O smerovaní spoločnosti ZOE sme sa sa porozprávali s módnou návrhárkou ZOE Zuzanou Kanisovou a riaditeľom spoločnosti Petrom Šteckom.

ZOE patrí v súčasnosti medzi najznámejšie značky slovenského módneho priemyslu. Čo bolo na začiatku ZOE?

P. Štecko: "Išli sme raz so Zuzanou v autobuse a mne napadlo: ,Čo tak urobiť prehliadku?` A o štyri mesiace od tohto nápadu sa tá prehliadka naozaj uskutočnila. Na začiatku to všetko bolo nadšenie, nemali sme žiadne komerčné úmysly. Neskôr sme zistili, že by to nemusel byť až taký stratový podnik. A tak v 94. prišla ďalšia prehliadka a v 95. ďalšia - každý rok jedna veľká show so slušným ohlasom. Vtedy sme sa rozhodli otvoriť obchody - prvý v novembri 95, ďalší rok nato. Keďže sa následne zvýšil počet výrobkov, museli sme rozdeliť prácu medzi viacerých ľudí. Bolo to finančne náročné, ale nutné - práca aj výrobky sa tak skvalitnili. Všetko sa začína u našej návrhárky Zuzany Kanisovej - tam sa tvoria kolekcie - a ďalej pokračuje v jednotlivých krajčírskych dielňach. Keďže zatiaľ nemáme vlastné, musíme si ich ,prenajímať` v iných odevných závodoch. Radi by sme sa však časom dostali do pozície, keď si budeme môcť šiť sami. Musím totiž povedať, že technicky títo výrobcovia nie celkom spĺňajú naše požiadavky."

Skryť Vypnúť reklamu

Je to zaujímavé, veď Slovensko je krajina s rozvinutou tradíciou textilného priemyslu...

P. Štecko: "To je pravda, veď tu aj šije mnoho známych zahraničných firiem, napríklad Hugo Boss. Čudovali by ste sa, koľko vecí ide von a potom sa sem vráti za štvornásobnú cenu. Problém je však v tom, že oni šijú v tisícoch kusov a my v desiatkach a stovkách - čo nie je pre dielne veľmi exkluzívna ponuka."

Vaša pôvodne kompaktná ponuka sa postupom času rozdelila do niekoľkých kolekcií. Čo jednotlivé kolekcie predstavujú?

Z. Kanisová: "Nemôžeme pod jednou značkou predávať hrušky a jablká s tým istým imidžom. Vzhľadom na tlak zákazníkov, ktorí si na jednej strane želajú kolekcie exkluzívnejšie, extravagantnejšie, drahšie a zasa iná skupina veci ,jednoduchšie`, lacnejšie, rozdelili sme modely do dvoch kolekcií - Z a EX. Ďalšiu, najmasovejšiu kolekciu, zatiaľ bez mena, predstavíme v megastore, ktorý onedlho otvoríme v Bratislave. Kolekcia Z je viac konzervatívna, klasická a elegantná. Je určená okruhu ľudí, ktorí sú vekovo trochu ,vyššie` - čiže tých tridsať a viac. Nie je tam nič extravagantné ani novátorské - je to vlastne ten dobrý základ, ktorý by mal mať každý v šatníku. Kolekcia EX je trocha iná - extravagantná. Je určená mladým ľuďom a je v nej cítiť väčší vplyv celkovej zmeny trendov. Zaradiť sa v tejto branži bez nejakej charakteristiky, to je samovražda..."

Skryť Vypnúť reklamu

Kam ZOE svojou tvorbou smeruje?

P. Štecko: "Jednoznačne na Západ. Z toho vyplývajú aj naše dlhodobé ciele, ktoré sa začínajú otvorením obchodu v Prahe, čo by sa malo udiať onedlho, a končia sa otvorením obchodu v Paríži."

Z. Kanisová: "Tá cesta je však vzhľadom na to, že sme na Slovensku, veľmi ťažká. Latka sa môže dvíhať len veľmi pomaly, pretože ľudia sú na niečo zvyknutí, a keď ich chcete doviesť aspoň k slušnému priemeru, treba ísť na to opatrne. Aj my sme spočiatku k tomu pristupovali dosť naivne, mysleli sme si, áno, teraz môžeme ponúknuť aj tu to extravagantné, čo letí vonku. Ale nie je to tak. Mám však pocit, že situácia sa zlepšuje, a myslím, že si časom budeme môcť povedať, že obliekanie a celková kultúrna úroveň je na patričnej výške. Potrvá to asi dlho, ale dúfam, že aj my k tomu prispejeme. Veď od roku 1989 sa už urobil veľký pokrok."

Skryť Vypnúť reklamu

Dotýka sa tento pokrok ponuky módnych odevov v obchodoch alebo vkusu zákazníkov?

Z. Kanisová: "Aj, aj. Základ je to, aby ľudia pochopili, že do výzoru sa oplatí investovať, pretože to nie je vec, ktorá je niečo navyše. Je to vec, ktorá vám umožní byť úspešnejším, spokojnejším sám so sebou. Ja by som oblečenie nezatracovala a nedávala ho do takej povrchnej polohy, ako sme boli zvyknutí. Je to niečo, čo by vám malo spríjemniť život."

Sú na Slovensku vôbec podmienky na "módnu obrodu"?

P. Štecko: "Keď sa objaví návrhársky talent, môže si vybrať, či bude robiť to, čo je svetové, ,v kurze` a nebude to predávať, alebo sa zníži na úroveň daného trhu, kde pôsobí, či už je to v Košiciach, Michalovciach alebo Bratislave, a predáva sa. Čiže, že na jednej strane môže byť absolútne trendový a skrachuje do pol roka, alebo sa udrží, predáva, ale je dosť pravdepodobné, že módna kritika ho už nebude považovať za dobrého, trendového návrhára."

Skryť Vypnúť reklamu

Z. Kanisová: "Je veľmi ťažko povedať, kto je dobrý, pretože rozdiel medzi Európou a Slovenskom je priepastný. A on si v tej priepasti musí nájsť svoje miesto. Táto dilema sa odráža aj u nás - to, čo predávame, tiež nie celkom reprezentuje to, čo my cítime a čo by sme chceli naozaj robiť. Vyriešiť tento problém je veľmi ťažké - predovšetkým je to otázka pružnosti, inteligencie a prispôsobivosti a prezieravosti. Ak dáte všetko dokopy, tak nájdete na to odpoveď. A robíte to, čo vyhovuje určitej skupine ľudí, a to, čo sa zároveň aj predáva. My sa snažíme, aby ten rozdiel bol čo najmenší."

Kde by ste sa chceli vo svete módy ocitnúť o tri, štyri roky?

P. Štecko: "V Paríži. Berieme ho ako stred nášho sveta - tam chceme ísť, tam chceme mať obchod, chceme byť priamo tam, v mieste diania, byť na prehliadkach, byť jedna z firiem, ktorá sa zaradí medzi špičku. Nejde však len o samotné otvorenie obchodu, pretože to môže urobiť každý, kto má 15 miliónov. Nám ide o to, aby sme sa na tamojšom trhu presadili a etablovali. Moje slová asi vyznievajú veľmi silne... Ale možno aj to, že sme takí strašne mladí a nie sme vyfackaní životom, nám dáva tú, možno naivnú nádej, že sa dostaneme tam, kam chceme."

Skryť Vypnúť reklamu

Z. Kanisová: "ZOE bolo založené na báze priateľstva, a tie vzťahy sú tu naďalej veľmi priateľské. Ja len dúfam, že budeme takto aj pokračovať. Pretože tam, kde je dobrá atmosféra, kde ľudia spolu dobre vychádzajú, tam sa aj dobre pracuje, v mojom prípade navrhuje. Najmä práca je v takom prípade pre vás skutočne ako láska a dodáva vám energiu, robíte ju s nadšením. Naozaj neviem, kde budem o pár rokov, ale určite by som chcela so ZOE ďalej spolupracovať. Kde ste nechali kus srdca, odtiaľ sa ťažko odchádza..."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 598
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 725
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 517
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 757
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 947
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 654
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 966
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 508
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 194
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 956
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.