Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Keď chcete zistiť chuť polievky, nemusíte ju celú zjesť, tak je to aj s verejnou mienkou *ZHOVÁRAME SA s MIROSLAVOM KÚSKOM, výskumným pracovníkom agentúry FOCUS

# Častou výhradou voči výskumom verejnej mienky je malá početnosť respondentov zahrnutých do výskumu. Ako môže približne tisíc ľudí dať obraz o skutočných názoroch verejnosti?

"Ak sa osloví dostatočne veľká a dobre vybraná vzorka, tak s určitým presne vypočítateľným štatistickým odhadom je možné usudzovať výsledky na celú populáciu. Keď chce človek vedieť niečo o názoroch verejnosti, nemusí sa opýtať úplne všetkých, stačí, keď sa opýta reprezentatívnej vzorky. Je to niečo také, ako keď chcete zistiť chuť polievky. Aby ste to zistili, nemusíte ju zjesť celú, stačí, keď dobre zamiešate lyžičkou a skúsite, aká je. A na podobnom princípe funguje aj výskum verejnej mienky."

Skryť Vypnúť reklamu

# Čo je to reprezentatívna vzorka?

"Reprezentatívna vzorka znamená to, že respondenti zastupujú všetky skupiny v spoločnosti z hľadiska nejakých znakov, ktoré sú o tej populácii známe. Najčastejšie sa používajú znaky ako pohlavie, vek, vzdelanie, národnosť, veľkosť sídla, krajské členenie. Z hľadiska týchto znakov by mala byť štruktúra vzorky zhodná so štruktúrou celej populácie."

# V roku 1994 sa výsledky parlamentných volieb pomerne výrazne odlišovali od výskumami zisťovaných preferencií politických strán. Prečo?

"Myslím, že sa to trochu zveličuje. V zásade sa odlišnosti vyskytli len pri HZDS a Spoločnej voľbe. Preferencie HZDS boli podhodnotené a Spoločnej voľby nadhodnotené. Volebné výsledky ostatných strán boli v rámci tzv. intervalu spoľahlivosti výskumami zistených preferencií. Treba si uvedomiť, že samotný výskum sa realizuje niekoľko dní. Najrýchlejší zber dát trvá 5 dní. Navyše sa výsledky výskumov môžu zverejňovať najneskôr 48 hodín pred začiatkom volieb. Keď k tomu prirátame čas potrebný na spracovanie výskumu, zistíme, že medzi konaním výskumu a voľbami je ešte určitý časový úsek, počas ktorého prebieha politické dianie. A to má vplyv na rozhodovanie voličov. Časť voličov sa rozhoduje až tesne pred voľbami, a tých nie je možné výskumami zachytiť. Pri posledných voľbách zrejme mal vplyv aj známy Mečiarov prejav. Technickým problémom je zasa to, že podľa našich skúseností voliči niektorých strán nie veľmi radi zverejňujú svoje názory."

Skryť Vypnúť reklamu

# Koľko inštitúcií sa u nás zaoberá výskumami verejnej mienky?

"Výskumami verejnej mienky sa zaoberá viac agentúr, nie všetky však svoje výsledky zverejňujú. My si v agentúre FOCUS myslíme, žeby výskumy verejnej mienky mali pôsobiť ako určitá spätná informácia verejnosti o názoroch ostatného obyvateľstva, a preto ich zverejňujeme. Pravidelne ich ešte zverejňuje aj agentúra MVK. Ostatné agentúry robia zrejme aj výskumy takéhoto zamerania, ale skôr pre klientov, pre konkrétne účely, pre politické strany alebo iné organizácie."

# Nie je tých zverejňovaných výskumov trochu málo?

"Súvisí to aj s tým, že nie je vyriešený problém financovania výskumov. FOCUS robí výskumy verejnej mienky do značnej miery vo vlastnej réžii buď na vlastné náklady, alebo v rámci širších výskumov a grantov. Situácia je trochu odlišná od iných krajín. Napríklad v Českej republike si už dlhší čas silnejšie médiá objednávajú výskumy verejnej mienky. Kým na Slovensku sa situácia vyvinula tým spôsobom, že agentúry robia výskumy viac menej na svoju réžiu a potom ich poskytujú médiám zdarma. Situácia je sťažená aj tým, že na rozdiel od iných krajín, kde je práca agentúr hodnotená oveľa neutrálnejšie aj politikmi, aj verejnosťou, na Slovensku vďaka obrovskej polarizácii politickej scény sa okamžite výsledky interpretujú takým spôsobom, že pre koho sú tie údaje urobené, kto ich zaplatil a kto má záujem na skresľovaní verejnej mienky. V Čechách pred poslednými voľbami jedna z renomovaných agentúr zverejnila odhad, ktorý sa od skutočných volebných výsledkov líšil viac, ako sa to stalo slovenským agentúram, verejnosťou a politikmi to však bolo prijaté oveľa neutrálnejšie a agentúra nebola obviňovaná z toho, žeby nejakým spôsobom manipulovala s verejnou mienkou. Politická situácia sa podpisuje na tom, že niektoré agentúry nemajú záujem robiť výskumy verejnej mienky, za ktoré by boli potom na verejnosti vláčené politikmi v súvislostiach, ktoré by poškodzovali ich obchodné meno. To je tiež dôvod, prečo je tých výskumov menej ako v Čechách."

Skryť Vypnúť reklamu

# Aké má táto situácia dôsledky na skúmanie verejnej mienky?

"Situácia určite nie je dobrá. Je možné sledovať určité základné trendy, ale chcelo by to, aby sa výskumy zaoberali aj nejakými detailnejšími analýzami a detailnejšími problémami aktuálneho politického, spoločenského a ekonomického diania. A to vďaka tomu, že to robia agentúry vo vlastnej réžii, nie je možné. Dúfame však, že v predvolebnom období sa situácia trochu zlepší, vzrastie záujem o výskumy verejnej mienky, a bude teda na ne aj viac prostriedkov."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 983
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 217
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 286
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 512
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 871
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 189
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 007
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 798
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 178
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minúta po minúte: Vláda bude každý týždeň opatrenia prehodnocovať

Denný počet nových nakazených prekonal hranicu tritisíc.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.
Komentár Petra Schutza

Cap záhradník Prymula

Výmena ministra Česku sotva pomôže vo chvíli, keď divoko sa šíriaci vírus láme kapacitu nemocníc.

Peter Schutz