"Ak sa osloví dostatočne veľká a dobre vybraná vzorka, tak s určitým presne vypočítateľným štatistickým odhadom je možné usudzovať výsledky na celú populáciu. Keď chce človek vedieť niečo o názoroch verejnosti, nemusí sa opýtať úplne všetkých, stačí, keď sa opýta reprezentatívnej vzorky. Je to niečo také, ako keď chcete zistiť chuť polievky. Aby ste to zistili, nemusíte ju zjesť celú, stačí, keď dobre zamiešate lyžičkou a skúsite, aká je. A na podobnom princípe funguje aj výskum verejnej mienky."
# Čo je to reprezentatívna vzorka?
"Reprezentatívna vzorka znamená to, že respondenti zastupujú všetky skupiny v spoločnosti z hľadiska nejakých znakov, ktoré sú o tej populácii známe. Najčastejšie sa používajú znaky ako pohlavie, vek, vzdelanie, národnosť, veľkosť sídla, krajské členenie. Z hľadiska týchto znakov by mala byť štruktúra vzorky zhodná so štruktúrou celej populácie."
# V roku 1994 sa výsledky parlamentných volieb pomerne výrazne odlišovali od výskumami zisťovaných preferencií politických strán. Prečo?
"Myslím, že sa to trochu zveličuje. V zásade sa odlišnosti vyskytli len pri HZDS a Spoločnej voľbe. Preferencie HZDS boli podhodnotené a Spoločnej voľby nadhodnotené. Volebné výsledky ostatných strán boli v rámci tzv. intervalu spoľahlivosti výskumami zistených preferencií. Treba si uvedomiť, že samotný výskum sa realizuje niekoľko dní. Najrýchlejší zber dát trvá 5 dní. Navyše sa výsledky výskumov môžu zverejňovať najneskôr 48 hodín pred začiatkom volieb. Keď k tomu prirátame čas potrebný na spracovanie výskumu, zistíme, že medzi konaním výskumu a voľbami je ešte určitý časový úsek, počas ktorého prebieha politické dianie. A to má vplyv na rozhodovanie voličov. Časť voličov sa rozhoduje až tesne pred voľbami, a tých nie je možné výskumami zachytiť. Pri posledných voľbách zrejme mal vplyv aj známy Mečiarov prejav. Technickým problémom je zasa to, že podľa našich skúseností voliči niektorých strán nie veľmi radi zverejňujú svoje názory."
# Koľko inštitúcií sa u nás zaoberá výskumami verejnej mienky?
"Výskumami verejnej mienky sa zaoberá viac agentúr, nie všetky však svoje výsledky zverejňujú. My si v agentúre FOCUS myslíme, žeby výskumy verejnej mienky mali pôsobiť ako určitá spätná informácia verejnosti o názoroch ostatného obyvateľstva, a preto ich zverejňujeme. Pravidelne ich ešte zverejňuje aj agentúra MVK. Ostatné agentúry robia zrejme aj výskumy takéhoto zamerania, ale skôr pre klientov, pre konkrétne účely, pre politické strany alebo iné organizácie."
# Nie je tých zverejňovaných výskumov trochu málo?
"Súvisí to aj s tým, že nie je vyriešený problém financovania výskumov. FOCUS robí výskumy verejnej mienky do značnej miery vo vlastnej réžii buď na vlastné náklady, alebo v rámci širších výskumov a grantov. Situácia je trochu odlišná od iných krajín. Napríklad v Českej republike si už dlhší čas silnejšie médiá objednávajú výskumy verejnej mienky. Kým na Slovensku sa situácia vyvinula tým spôsobom, že agentúry robia výskumy viac menej na svoju réžiu a potom ich poskytujú médiám zdarma. Situácia je sťažená aj tým, že na rozdiel od iných krajín, kde je práca agentúr hodnotená oveľa neutrálnejšie aj politikmi, aj verejnosťou, na Slovensku vďaka obrovskej polarizácii politickej scény sa okamžite výsledky interpretujú takým spôsobom, že pre koho sú tie údaje urobené, kto ich zaplatil a kto má záujem na skresľovaní verejnej mienky. V Čechách pred poslednými voľbami jedna z renomovaných agentúr zverejnila odhad, ktorý sa od skutočných volebných výsledkov líšil viac, ako sa to stalo slovenským agentúram, verejnosťou a politikmi to však bolo prijaté oveľa neutrálnejšie a agentúra nebola obviňovaná z toho, žeby nejakým spôsobom manipulovala s verejnou mienkou. Politická situácia sa podpisuje na tom, že niektoré agentúry nemajú záujem robiť výskumy verejnej mienky, za ktoré by boli potom na verejnosti vláčené politikmi v súvislostiach, ktoré by poškodzovali ich obchodné meno. To je tiež dôvod, prečo je tých výskumov menej ako v Čechách."
# Aké má táto situácia dôsledky na skúmanie verejnej mienky?
"Situácia určite nie je dobrá. Je možné sledovať určité základné trendy, ale chcelo by to, aby sa výskumy zaoberali aj nejakými detailnejšími analýzami a detailnejšími problémami aktuálneho politického, spoločenského a ekonomického diania. A to vďaka tomu, že to robia agentúry vo vlastnej réžii, nie je možné. Dúfame však, že v predvolebnom období sa situácia trochu zlepší, vzrastie záujem o výskumy verejnej mienky, a bude teda na ne aj viac prostriedkov."