Ústav pre výskum verejnej mienky (ÚVVM) pri Štatistickom úrade SR (ŠÚ SR) je jedinou štátnou inštitúciou pôsobiacou v oblasti výskumu verejnej mienky. Je financovaný zo štátneho rozpočtu a venuje sa výhradne výskumom verejnej mienky. Od volieb v roku 1994 však vo svojich výskumoch nezisťuje preferencie politických strán a dôveru k politickým osobnostiam. Výskumy robí približne s mesačnou periodicitou. Zistenia z výskumov sú poskytované vláde, prezidentovi a ústredným orgánom štátnej správy, ktoré o ne majú záujem. Správy z výskumov ÚVVM sú prístupné na informačnom odbore ŠÚ SR, raz za štvrť roka sú zhrnuté v informačnom bulletine Názory. Niektoré výsledky výskumov ÚVVM sú bezplatne zasielané médiám.
Agentúra MVK
Dnes existujúca agentúra MVK, s. r. o., nadväzuje na tradíciu Metodickovýskumného kabinetu Slovenského rozhlasu (MVK SRo), ktorého pracovníci v roku 1996 prešli z verejnoprávneho rozhlasu na súkromnú bázu. Agentúra MVK sa venuje výskumom verejnej mienky, marketingovým výskumom i zisťovaniu sledovanosti médií. Výskumy verejnej mienky realizuje približne raz za dva mesiace. Preferencie politických strán robí MVK zväčša na vlastné náklady a sama ich aj zverejňuje. Väčšinu ostatných výskumov verejnej mienky robí pre klientov, medzi ktorými sa nachádzajú politické strany, štátne inštitúcie, klienti zo zahraničia a výnimočne aj médiá. Zverejňovanie týchto výsledkov je vecou klientov, ktorí si výskum zaplatili.
Agentúra FOCUS
Agentúra FOCUS - Centrum pre sociálnu a marketingovú analýzu existuje pod týmto názvom a na súkromnej báze od roku 1993, výskumy však uskutočňuje už od roku 1990. Venuje sa výskumom verejnej mienky, ako aj marketingovým a reklamným výskumom. Základné otázky verejnej mienky ako preferencie politických strán alebo dôveryhodnosť politikov a politických inštitúcií zaraďuje do výskumov približne každé dva mesiace. Každoročne realizuje minimálne jeden rozsiahlejší výskum verejnej mienky venovaný aktuálnym spoločenským problémom. Výskumy verejnej mienky financuje z vlastných zdrojov a z grantov od nadácií a inštitúcií, ktoré majú záujem, aby výsledky výskumov boli publikované a verejne diskutované. Časť výskumov realizuje agentúra aj pre médiá a politické strany.
AISA Slovensko
AISA Slovensko poskytuje komplexný servis v oblasti marketingového výskumu trhu, sledovanosti médií a verejnej mienky. Hlavná pozornosť tejto agentúry sa sústreďuje do oblasti marketingového výskumu, na výskumy verejnej mienky sa zameriava v oveľa menšej miere. Len malú časť výskumov realizuje vo vlastnej réžii, a tie potom zverejňuje. AISA uskutočňuje výskumy verejnej mienky aj pre zahraničné organizácie. Až do tohto roku sa podieľala na projekte EUROBAROMETER, ktorý vo viacerých krajinách východnej a strednej Európy financuje Európska únia.
Autor: dos