BRATISLAVA (SME - rf) - Podľa VSŽ Košice by elektrické vlakové súpravy pre prímestskú a regionálnu dopravu zo ŽOS Vrútky neboli použiteľné pre podmienky tatranskej električky, pre ktorú majú byť vyrobené. ŽOS Vrútky asi rok rokovali so Železnicami SR o podmienkach dodávky uvedených súprav, no bývalý generálny riaditeľ ŽSR B. Sinai, ktorého do funkcie dosadili z VSŽ, bez vyhlásenia verejnej súťaže podpísal zmluvu medzi ŽSR a Zemplínskymi strojárňami Michalovce (ZEST), ktoré vlastnia VSŽ, a porušil tým zákon o verejnom obstarávaní. V zmluve sú navyše veľmi prísne finančné sankcie za nedodržanie zmluvy alebo omeškanie platby. Nový generálny riaditeľ ŽSR M. Lazar uviedol, že kúpna zmluva je neplatná práve preto, že nebola vyhlásená verejná súťaž. Podľa VSŽ je však zmluva platná a keďže ŽSR nezaplatili zálohu v súlade so zmluvou, mali by mať ZEST pohľadávky len na pokutách za omeškanie platby vo výške niekoľko desiatok miliónov. Splnomocnenec pre strojársku výrobu VSŽ Košice D. Mojžiš sa navyše o technickej ponuke ŽOS vyjadril ako o problematickej, pretože podľa neho schopnosť stúpania súpravy z Vrútok - 59 promile - je zhodná s maximálnym stúpaním železnice, pričom súpravy zo ZEST majú údajne tento parameter na hranici až 75 promile. Riaditeľ pre stratégiu v ŽOS Vrútky V. Moric ml. pre SME uviedol, že o cene sa nebude vyjadrovať, pretože je jasne v prospech ŽOS a k technickým parametrom dodal, že ŽOS je vedúcim konzorcia so švajčiarskymi spoločnosťami AD Tranz a ABB. Rovnaké súpravy, ako ŽOS ponúkli pre ŽSR, sa dodávajú pre prevádzku v švajčiarskych Alpách, kde sú ešte ťažšie podmienky ako v Tatrách. "V Alpách doteraz s ich prevádzkou nebol žiadny problém," povedal Moric.
Autor: SME - rf