Tak ako žiaru filmových festivalov kategórie A vytvárajú svojou aurou filmové hviezdy, lesk slovenského Mesiaca fotografie so železnou pravidelnosťou prinášajú osobnosti svetovej fotografie. Tým, samozrejme, nechcem znižovať nezastupiteľnú úlohu Mesiaca fotografie pri prezentácii kvalitnej fotografie z krajín strednej a východnej Európy, ktoré urobili z neho jedinečnú akciu, no mená ako J. Saudek, D. Michels, W. Klein, H. Newton či S. Salgado urobili z neho projekt s medzinárodnou prestížou. Organizátori z nadácie FOTOFO podporení grantom z Európskej únie a Tabakom s.r.o./Philip Morris pripravili v spolupráci s International Center of Photography v New Yorku na siedmy ročník takúto udalosť v podobe retrospektívy jednej z hviezd súčasného portrétu Annie Leibovitzovej (1949), ktorej vernisáž bude zajtra o 18.00 h v Slovenskej národnej galérii v Bratislave. Mick Jagger, ktorý túto americkú fotografku pozval na turné Rolling Stones v roku 1975 ako ich dvornú fotografku, povedal, že je maximálnou perfekcionalistkou, ktorá vedela svoj model dokonale umučiť. "Znie to neuveriteľne, ale často sme mali pocit, že sme bábkami v jej rukách, ktorými manipulovala tak, ako chcela ona. Keď sa nás nasýtila, tak sa počas koncertov venovala obecenstvu... Musel som však priznať, že jej fotografie boli naozaj skvelé."
Mnoho súčasníkov považuje A. Leibovitzovú za najväčšieho žijúceho portrétneho fotografa, ktorý má tú "tajomnú schopnosť inšpirovať ľudí, aby sa odhalili", pričom knižná recenzia v New York Times nazýva jej dotyk "vtipným, humánnym, nežne posmešným". Jej kariéra sa začala v roku 1970, keď odovzdala svoje fotografie časopisu Rolling Stone. O tri roky neskôr sa stala hlavným fotografom časopisu, nasledovali práce pre Life, Vogue, Esquire, Time, Newsweek, Vanity Fair. Medzi jej najznámejšie práce patria fotografie hercov a šoumenov ako W. Goldberg, B. Middler, D. Byrne, M. Jacskon a ďalší. Mala dlhú fotografickú spoluprácu s Johnom Lennonom, ktorá vyvrcholila v jednom z jej najprenikavejších obrazov - John a Yoko v objatí, ktorý bol urobený len niekoľko hodín pred Lennonovým zavraždením v decembri 1980. "Tá fotografia mi teraz pripadá ako návrat do budúcnosti," hovorí o fotografii A. Leibovitzová. "Yoko ma trochu pred fotením prekvapila, keď mi oznámila, že sa nechce vyzliecť donaha - nanajvýš bude hore bez. Nakoniec sme sa dohodli, že bude oblečená, a len John bude vyzlečený. Johnova nahota tak vystúpila do popredia, a ako mi neskôr povedala Yoko - je na nej všetko z ich vzťahu s Johnom." Roku 1991 prichádza A. Leibovitzová na obálke časopisu Vanity Fair s nahou Demi Moorovou v deviatom mesiaci tehotenstva s titulom More Demi Moore. Fotografia, v ktorej vyblýskaný Hollywood bol aspoň na chvíľu úprimný, vyvolala veľký rozruch po celom svete. Jej záujem o ľudí sa z portrétu presunul v 90. rokoch na reč tela - čiže tanečné umenie.
"Vždy som chcela urobiť viac ako len bežnú ,titulku` do časopisu založenú na tvári známej osobnosti. Snažila som sa priniesť do fotografie príbeh slávnych ľudí, pričom bolo zaujímavé sledovať, ktorá hviezda bola v danom čase žiadaná. Mojím spôsobom, ako byť fotografkou, je sledovať, ako sa predo mnou odvíja život. Nechcem, aby moje fotografie lichotili, ale tiež nechcem, aby boli bezohľadné..."
Hoci zajtrajšou vernisážou A. Leibovitzovej sa oficiálne začne Mesiac fotografie, už dnes sa v priestoroch Umeleckej besedy slovenskej na Dostojevského rade v Bratislave o 18.00 h otvára výstava Českej fotografie 90. rokov, ktorú kurátori V. Birgus a M. Vojtěchovský koncipovali ako prierez aktuálnou českou fotografickou scénou. Z ďalšej českej ponuky je už sprístupnená výstava priekopníka avnatgardnej fotografie J. Funkeho v Galérii mesta Bratislavy v Pálffyho paláci a J. Mouchu v Českom centre na Námestí SNP 12 v Bratislave.
Autor: Ľudo Petránsky Ml.