Hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Šen Kuo-fang označil vymenovanie osobitného amerického koordinátora pre otázky Tibetu za "neprijateľné zasahovanie do vnútorných záležitostí ČĽR". Vymenovanie Gregoryho Craiga sa udialo deň po návšteve čínskeho prezidenta vo Washingtone.
Podobne ako v otázke Tchaj-wanu, aj v otázke Tibetu je Čína mimoriadne citlivá. Prakticky zakaždým, keď má tibetský dalajláma vycestovať, Čína varuje vládu príslušnej krajiny. Oficiálne styky s dalajlámom považuje za miešanie sa do svojich vnútorných záležitostí. Čínske vojská obsadili Tibet v roku 1950 a o rok neskôr jeho územie Čína anektovala s odôvodnením, že historicky to je čínska provincia. Dalajlámu Peking obviňuje, že sa snaží dosiahnuť opätovné odtrhnutie tohto územia. Toto obvinenie však "pokrivkáva". Dalajláma neraz povedal, že mu ide o samosprávu, autonómiu, s ktorou by súhlasili aj Číňania. Na rozdiel od Tchaj-wanu, ktorý sa snaží o prijatie do OSN za plnoprávneho člena, Tibet takéto ambície nemá.
Ohľadom vymenovania Craiga hovorca čínskeho ministerstva zároveň konštatoval, že tibetský himalájsky región dosiahol výrazný pokrok, odkedy roku 1959 po potlačenom povstaní proti komunistickej vláde dalajláma odišiel do exilu. S týmto konštatovaním možno tiež polemizovať, aj keď niečo pravdy na ňom je. Faktom však je, že pričlenením Tibetu k Číne sa začalo obdobie úpadku tradičnej tibetskej kultúry. Avšak ani za takmer päť desaťročí, čo Číňania rozširujú svoju kontrolu nad Tibetom, sa im nepodarilo ovládnuť mentalitu Tibeťanov. A tak sa v súčasnosti preniesol boj na pôdu škôl, ktoré môžu byť pre Peking najúčinnejšou zbraňou. Prvé výsledky sa už objavujú. Drvivá väčšina opýtaných detí na improvizovanom prieskume vyhlásila, že písomnou formou alebo ústne sa radšej vyjadrujú po čínsky ako po tibetsky. Jednomyseľne si želajú ísť na univerzitu mimo Tibetu, "pretože úroveň je tu príliš nízka". Len výrazná menšina sa hlási k budhizmu, aj keď rodičia všetkých detí vyznávajú budhistické náboženstvo. Kurzy politickej a náboženskej výchovy teda zbierajú prvú úrodu. Podľa pozorovateľov hrozí, že budúce generácie Tibeťanov budú ateisti a celkom sa integrujú do čínskeho spoločenského a hospodárskeho systému. A tak obvinenia dalajlámu na adresu Pekingu, že chce "tibetskú kultúru zničiť a Tibet počínštiť", sú z tohto pohľadu opodstatnené.
Autor: MARTIN OKÁL (Autor je stálym spolupracovníkom SME.)