skych ciest od vodičov francúzskej nákladnej dopravy a nakúpili veľké zásoby, predovšetkým plné nádrže benzínu pre svoje autá. Veď napríklad vodiči súkromnej nákladnej dopravy vo francúzskej Normandii už v noci z piatka na sobotu zablokovali prístup k rafinériám a skladom pohonných hmôt v niektorých mestách, napríklad v okolí Bordeaux či La Rochelle. Tak ako vlani a aj predvlani odboroví zástupcovia zamestnancov súkromnej nákladnej dopravy žiadajú nielen zvýšenie svojich platov, ale predovšetkým možnosť nepracovať viac ako 200 hodín mesačne. Do napätých rokovaní medzi odbormi a zamestnávateľmi, ktoré trvali v noci zo soboty na nedeľu viac ako 12 hodín, sa už v piatok večer účinne vložil francúzsky minister dopravy, komunista Jean-Claud Gayssoté, sľubom o príprave nového zákona, ktorý nielen zvýši kontrolu a bezpečnosť francúzskej nákladnej cestnej dopravy, ale predovšetkým zníži sociálne dávky a daňové náklady pre zamestnávateľov. Po poslednej prebdenej noci sú francúzski odborári predsa len spokojní so sľubom zamestnávateľov, že už od 1. novembra zvýšia platy vodičov o 3 až 5 percent podľa príslušných kategórií a možností podnikov. Ale zatiaľ nikto zo zamestnávateľov nechce priznať platenie šoférov na hodinu.
Strašiak veľkého štrajku, ktorý spôsobil veľké vrásky aj susedným európskym krajinám, sa teda od Francúzska trochu odďaľuje, ale vôbec nie je vylúčený veľký dopravný zmätok v budúcom týždni. O tom, či prijmú návrhy svojich zamestnávateľov, rozhodovali totiž súkromní vodiči celú nedeľu a ako sa zdá, niekoľkým pondeľňajším štrajkom sa už nedá zabrániť. Predovšetkým v Bordeaux, pri španielskych hraniciach a v samotnom Paríži.
Francúzske štrajkové hnutie tunajších súkromných zamestnávateľov už dnes prinieslo so sebou veľmi nepríjemné varovanie celej postkomunistickej strednej Európe, ktorá sa stala terčom francúzskej a celoeurópskej kritiky za to, že mzdové náklady na ich vodičov sú v priemere o 25 percent nižšie ako v Európskej únii. Tu však rokovania a hrozby ešte len prídu.
Autor: ADOLF BAŠTA, Paríž (Autor je stálym spolupracovníkom SME)