Populárne "socialistické" výrobky bodujú v Maďarsku aj za kapitalizmu

Najpopulárnejšie výrobky raného "spotrebného socializmu" v Maďarsku úspešne bodujú a dobre sa predávajú aj v čase dnešného kapitalizmu, píše vo svojom tohtoročnom 52. čísle maďarský týždenník Heti Világgazdaság. Drobná 25-gramová čokoláda Sportszelet, ...

Najpopulárnejšie výrobky raného "spotrebného socializmu" v Maďarsku úspešne bodujú a dobre sa predávajú aj v čase dnešného kapitalizmu, píše vo svojom tohtoročnom 52. čísle maďarský týždenník Heti Világgazdaság. Drobná 25-gramová čokoláda Sportszelet, ktorá osladila mladosť miliónom Maďarov, sa v obchodoch objavila v roku 1953, keď bol v Budapešti slávnostne otvorený Népstadion, najväčší športový štadión v krajine. Jej zelený obal s diskárom pozná v Maďarsku každý. Podobne ako začiatkom 50-tych rokov má aj dnes rovnakú rumovo-kakaovú chuť. Zmenila sa však jej cena: kedysi, a to pred 20-timi rokmi stála 50 halierov, zatiaľ čo dnes sa 30-gramová čokoláda predáva už za 37 forintov. Nová 45-gramová verzia s podstatne vyššou cenou je od marca tohto roku jedným z najpredávanejších druhov čokolád v Maďarsku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podobnú kariéru má za sebou aj limonáda Traubisoda, jedna z prvých licencií, ktorú starostlivá robotnícka moc kúpila od rakúskych kapitalistov, ktorí ju vtedy práve prestali vyrábať. Aj pre tento, vtedy zamlčovaný fakt, ju bolo možné v roku 1968 prezentovať verejnosti ako "pôvodný maďarský výrobok" a "prvú lastovičku nového hospodárskeho mechanizmu". Hoci v roku 1992 poklesla spotreba traubisody na 70 000 hektolitrov, spoločnosť vyrábajúca túto limonádu dokázala dôslednou reklamou odvrátiť hroziaci zánik a už v nasledujúcom roku spotreba stúpla na viac ako 100 000 hektolitrov. Dnes populárna "traubi" úspešne konkuruje najrôznejším kolám. Najznámejším domácim pivom maďarského socializmu bolo nepochybne svetlé pivo Köbányai. V polovici 60-tych rokov, kedy na maďarskom trhu prakticky nebolo, pravda, s občasnou výnimkou českých a slovenských pív, dostať žiadne cudzie pivo, sa ho ročne vyrobilo a spotrebovalo až 2,5 milióna hektolitrov. Dnešný majiteľ firmy, juhoafrická spoločnosť Dreher, nemá ideologické predsudky. Jej reklamy propagujú dnešné svetlé Köbányai ako "pivo všetkých pracujúcich" a vlastne ani príliš neklamú. V minulom roku predali 2,6 milióna hektolitrov tohto piva, a to za situácie, keď sú na maďarskom trhu desiatky svetových značiek.

SkryťVypnúť reklamu

Nesmrteľný je aj šampón WU2, vyvinutý v roku 1955. V šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch bolo z tohto šampónu vyrobených a predaných ročne 600 až 700 ton. Hoci v záplave súčasných svetových značiek je to takmer neuveriteľné, zmodernizovaná verzia šampónu WU2 tvorí celých 25 percent všetkých predaných šampónov v krajine. Nevšednou kariérou sa môže pochváliť aj prvý maďarský syntetický prací prášok Ultra. Kilogram Ultra stál začiatkom 70-tych rokov 20 forintov, dnes stojí 140 forintov. Aj napriek tomu ide na odbyt, a to v pôvodnom, dnes už úplne nemodernom malom balení. S modernejším trojkilovým balením a novým dizajnom firma ako v 80-tych, tak aj v 90-tych rokoch neuspela. Milióny ľudí naďalej kupujú kilogramové balenie, na ktorom je každému dobre známa teta Julcsa a takisto známy slogan "Teta Julcsa vyperie všetko".

SkryťVypnúť reklamu

Autor: ČTK/HVG

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 786
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 658
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 693
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 677
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 260
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 209
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 294
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu