Štátna opera Banská Bystrica # Ján Cikker: Mister Scrooge m Dirigent: Igor Bulla # Réžia: Branislav Kriška # Scéna: Otto Šujan # Kostýmy: Denisa Hanáková # Zbormajster: Ivan Mráz m Účinkujú: F. Balún, O. Hromadová, A. Trgová, S. Matis, P. Schneider, A. Izugrafov.
Hoci premiéra Cikkerovho Mistra Scrooga sa mala uskutočniť pôvodne v októbri, jej posun do bezprostrednej blízkosti Vianoc ešte väčšmi podčiarkol duchovný i etický rozmer predlohy. Ján Cikker totiž východisko k libretu našiel v Dickensovej novele Vianočná pieseň a dej zasadil priamo do sviatočného obdobia. Tretia z deviatich javiskových výpovedí významného slovenského skladateľa znamená badateľný medzník v jeho osobnom vývoji, a to jednak tým, že počnúc Mr. Scroogom si začal písať Cikker libretá sám, no najmä z pohľadu nachádzania nových kompozičných a výrazových prostriedkov. Popri Vzkriesení najemotívnejšia autorova opera je formovaná takmer ako monodráma hlavného hrdinu, prechádzajúceho na malej časovej ploche oblúkom radikálnej charakterovej premeny. Je to dielo, ktoré stojí a padá na umení dirigenta (slovami Igora Vajdu ide o "symfonickú operu") a spevácko-hereckých schopnostiach titulného predstaviteľa.
Inscenáciu v banskobystrickej Štátnej opere, divadle venujúcom sa systematickému oživovaniu slovenských partitúr, zverili režisérovi B. Kriškovi. Touto voľbou si súbor zabezpečil záruku korektného a pietneho prístupu k predlohe. Kriška, najpovolanejší cikkerovský interpret, sa netají vôľou ponechať Scrooga v časopriestore dickensovského Londýna a sústrediť sa na vyznenie nadčasového mravného posolstva. Volil podobné prostriedky ako pred 13 rokmi v Košiciach, ktoré síce zodpovedajú duchu diela, no neposúvajú interpretačnú tradíciu ďalej. Nedá mi preto nevysloviť kacírsku (?) myšlienku, ako by asi vyložil cikkerovsko-dickensovský príbeh režisér z neopernej oblasti.
Za víťazstvo bystrickej premiéry považujem zodpovedne pripravené hudobné naštudovanie I. Bullu. Náročná partitúra znela v orchestrálnej zložke plasticky a citlivo reflektovala jemné výrazové odtiene. K priaznivému vyzneniu inscenácie prispel celý kolektív sólistov, ktorý tentoraz nemal ani jedno slabé miesto, no v prvom rade výrazný a s parlandovým štýlom dobre uzrozumený František Balún v titulnej úlohe.
Autor: PAVEL UNGER (Autor je hudobným kritikom.)