Slovenská výtvarná únia a Forma - asociácia výtvarných umelcov užitého umenia a designu usporiadali v priestoroch Národného osvetového centra (Dom umenia) na Námestí SNP 12 v Bratislave v dňoch od 27. novembra 1997 do 4. januára 1998 13. celoslovenskú výstavu úžitkového umenia a priemyselného výtvarníctva. Výstava s názvom Forma `97 prezentuje 140 zo 160 prihlásených výtvarných umelcov predstavujúcich sa v rôznych disciplínach úžitkového umenia: dizajn, fotografia, keramika, scénografia, sklo, šperk a textil. V dynamickom výtvarno-priestorovom riešení K. Weisslechnera ponúka kolekcia 278 autorských exponátov, pričom dvanásť umelcov bolo ešte pred otvorením výstavy odmenených šesťčlennou odbornou porotou, na čele ktorej bol fotograf K. Kállay. Odmeny získali: P. Janík (šperk), E. Mináriková-Cisárová (textil), D. Slivka (fotografia), I. Langerová-Vidrová (keramika), T. Tóth (dizajn), E. Lugsová (keramika), Z. Cigánová-Mojžišová (dizajn), F. Burian (dizajn), E. Kárová (keramika), V. Valošin (dizajn), J. Taraba (sklo) a K. Krčmár (dizajn). Odbornú garanciu Formy `97 prevzali traja komisári: Ľ. Belohradská (generálna komisárka, okrem toho mala v kompetencii keramiku, sklo a šperk), D. Poláčková (fotografia, textil, scénografia) a Z. Kolesár (dizajn). Od poslednej, podobne koncipovanej výstavy uplynulo už sedem rokov a ako píše komisársky kolektív v katalógu, "ak výstava v roku 1990 bola ešte dokumentáciou predtransformačných podôb slovenskej úžitkovej tvorby, súčasná je už viac sondou do nových podmienok. Treba konštatovať, že táto sonda nezodpovedá celkom súčasnému stavu jednotlivých disciplín..." Napriek tomu, ako pre SME povedala Ľ. Belohradská, prítomná výstava otvorila nové možnosti. "Forma `97 je artikulovaným záznamom doby, momentálnym stavom úžitkového umenia na Slovensku, ktorý okrem iného položil otázku spoločenskej potreby umenia. Domnievam sa totiž, že práve takýmito prezentáciami by sa mohol podnietiť zvýšený zaujem o túto formu umenia medzi širšími vrstvami publika a zohrať dôležitú funkciu pri formovaní ich estetického cítenia. Úžitkové umenia by mohlo byť kvalitným vývozným artiklom reprezentatívne zastupujúcim slovenské výtvarné umenie. Pravda, predpokladá to aj zvýšenú podporu zo strany štátu ako napríklad v prípade dánskeho dizajnu..." I vzhľadom na obmedzenú finančnú dotáciu museli byť veľkorysé predstavy organizátorov v konečnom dôsledku značne zúžené. Pôvodne mala byť výstava prostredníctvom rôznych aktivít rozšíreným interaktívnym vzťahom k návštevníkovi, z ktorých sa nakoniec realizovala módna prehliadka ateliéru odevného dizajnu na VŠVU Bratislava, štylizovaná prehliadka divadelných kostýmov M. a Z. Hromadových, fragment divadelného predstavenia Biológia prekážky v podaní Debris Company a jednodňovej prednášky výtvarných teoretikov združení asociácie Forma. Zámer komisárov 13. celoslovenskej výstavy úžitkového umenia a priemyselného výtvarníctva usporiadať výstavu ako "trh ideí" sa napriek týmto čiastkovým nezdarom podarilo naplniť. Čo je možno ešte dôležitejšie, pre mnohých zainteresovaných ukázala možné východiská aj smerom do budúcnosti...
Autor: Ľudo Petránsky Ml.