Predstaviteľ Zväzu autobusovej dopravy (záujmová organizácia autodopravcov v osobnej doprave) minulý týždeň povedal, že vzhľadom na kritickú situáciu vo financovaní verejnej autobusovej dopravy nevidí iné riešenie ako ďalšiu redukciu pravidelných liniek. Problémom pri hospodárení štátnych podnikov SAD, ktoré vykonávajú túto verejnú dopravu, je to, že inkasujú za svoje výkony v regulovaných cenách, ale väčšina vstupov do prevádzky (náhradné diely, pneumatiky, oleje) nie je regulovaná. Podniky SAD nedokážu svojim zamestnancom zachovať doterajšiu úroveň reálnych miezd. Kým v minulom roku bola stratová vyše tretina podnikov SAD, tento rok sú stratové dve tretiny podnikov. Kritická situácia nastala najmä v menších podnikoch SAD, ktoré často obsluhujú rozlohou a svahovitosťou náročný región, ako SAD Detva, SAD Kežmarok, SAD Krupina, SAD Svidník. Podľa riaditeľa Banskobystrickej dopravnej spoločnosti by sa mali ceny vo verejnej autobusovej doprave zvýšiť o 20 % a uvažuje sa aj o zrušení zliav pre študentov a dôchodcov. Balík problémov autobusovej dopravy sa má v januári dostať na rokovanie vlády.
VSŽ kúpia fabriku za 1 USD
VSŽ, a.s. Košice, vyhrali opakovaný tender na privatizáciu maďarského hutníckeho podniku DAM Diosgyör Rt. VSŽ získali 68 % akcií tohto podniku za symbolický 1 USD od maďarského fondu národného majetku, ale nový majiteľ musí splatiť záväzky DAM v hodnote 80 mil. USD a navýšiť základné imanie o 130 mil. USD. Maďarská vláda si v DAM nechá zlatú akciu, čo jej umožní ovplyvňovať strategické rozhodnutia nového majoritného akcionára. VSŽ sa v minulosti uchádzali aj o privatizáciu oceliarní v maďarskom Ózde, kde neuspeli. Získala ich nemecká spoločnosť Max Aicher GmBH, ktorá spolu s ďalšou nemeckou spoločnosťou a jednou maďarskou spoločnosťou sa uchádzali teraz o DAM.
Obrat s Poľskom stúpol
Podľa poľského obchodného radcu Ladislava Lautsch-Bendkovského objem tohoročného obchodného obratu medzi Poľskom a Slovenskom dosiahne 800 mil. USD, pritom Slovensko vykáže aktívne saldo vo výške 187 mil. USD. Obrat sa v porovnaní s minulým rokom zvýši o vyše 10 %. Podiel Poľska na zahraničnom obchode Slovenska je 6 %. Z Poľska sa k nám dovážajú najmä automobilové doplnky, zinok, nábytok a síra. Na Slovensku pôsobí 181 poľsko-slovenských podnikov.
CSM vyváža do Ruska
CSM, a.s. Tisovec, vyrába stroje pre výstavbu ciest. Ročný objem produkcie dosahuje 500 mil. Sk, zamestnáva 530 pracovníkov. V súčasnosti CSM vyváža tri štvrtiny produkcie do Ruska, 15 % do ČR. Predaj na domácom trhu poklesol, bol spôsobený nedostatkom peňazí na stavbu diaľnic, povedal obchodný riaditeľ CSM Miloš Borský. Ukazuje sa, že novým potenciálnym trhom by mohlo byť Poľsko, kde začínajú s výstavbou diaľnic. Borský sa sťažoval na dovoznú prirážku, ktorá zaťažuje dovoz komponentov a na drahé úvery. V CSM sa vyrába aj odmínovací stroj Belarty, tento rok dva takéto stroje CSM predala do krajín bývalej Juhoslávie a jeden pre Armádu ČR. Armáda SR tento stroj zaradila do svojej výzbroje, ale na jeho nákup jej chýbajú peniaze.
Autor: jv