Nezaškodí si občas pripomenúť, ako sme bagatelizovali Černobyľ

Strach vládnej koalície z referenda o priamej voľbe prezidenta ukázal, ako veľmi sa správa vecí verejných vzdialila od občana i od ideálov novembra 1989. Ak súčasné civilizované snahy západnej spoločnosti nazveme ekológiou ducha, hľadaním čistých pramienk

ov, ktoré by vdýchli život takým výdobytkom intelektu človeka, ako je demokracia či trhové hospodárstvo, potom situáciu na Slovensku môžeme nazvať ekologickou katastrofou.

Fond národného majetku, ktorý má v procese transformácie spravovať spoločný majetok, ho celkom nehanebne považuje za svoje vlastníctvo, povýšenecky odmieta čo i len informovať o tejto správe skutočného vlastníka, teda občana, pol milióna občanov svojím podpisom správcovi vecí verejných oznámilo, že sa chcú vyjadriť k spôsobu voľby hlavy štátu. Vláda nehľadala spôsob, ako to rešpektovať, ale správala sa voči nim tak isto, ako sa v druhej polovici 19. storočia správalo uhorské panstvo k Slovákom, či nedávni sovietski vládcovia k obyvateľom svojich gubernií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pokus odstrániť železnú oponu medzi duchovným svetom západnej civilizácie a tým naším sa nevydaril, nenašli sme v sebe na to dosť vnútorných síl. Zatiaľ. Náš región je pomerne často postihnutý ekologickými katastrofami. Niekedy prídu z východu, inokedy si ich zapríčiníme sami.

Nezaškodí občas si pripomenúť, ako sme bagatelizovali Černobyľ. Vraj netreba robiť paniku, že vlastne sa nič nestalo. Nechali sme sa oklamať tými, čo mali záujem utajiť túto ekologickú katastrofu, čo nás železnou oponou chceli izolovať od sveta, v ktorom ekologické cítenie už výrazne pokročilo. Dnes nechceme vidieť jasné príznaky katastrofy ekológie ducha - netrestané násilie, vydieranie, podriadenie hľadania spravodlivosti vládnej ideológii, pohŕdanie voľou a právami občanov.

SkryťVypnúť reklamu

Opäť to ktosi bagatelizuje a pritom nás núti žiť v prostredí postihnutom duchovnou ekologickou katastrofou. Urobiť si z veľkej časti vlastných občanov nepriateľa je znakom nezodpovednosti a hlúposti. Ale ten strach je svedomím, že je tu aj iné Slovensko, pre ktoré sa ekologické cítenie už stáva čímsi celkom prirodzeným, pre ktoré minister kultúry, čo ekológiu ducha nepovažuje za súčasť životného prostredia, ostane len smiešnou figúrkou minulosti.

Autor: PAVOL STANO, Nový Smokovec

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 733
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 330
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 427
  4. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 4 287
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 4 023
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 873
  7. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 3 583
  8. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu